Klik venligst
danskerederier.gif

Braat: IMO-aftale positiv, men uambitiøs

Braat: IMO-aftale positiv, men uambitiøs
Jenny Braat, adm. dir. i Danske Maritime. Foto: Danske Maritime.

Søndag 22. november 2020 kl: 09:00


Der blev på ingen måde taget store klimavenlige skridt fremad under møderne i IMO´s miljøkomite i den forgange uge, men blot “museskridt”, der førte til en “uambitiøs” aftale om energioptimering af eksisterende skibe, mener Danske Maritimes adm. dir. Jenny Braat.

Det var positivt, at der overhovedet kunne indgås en aftale omkring energioptimering af den eksisterende globale flåde.

Men så er der heller ikke mere positivt at sige, må mand forstå på Danske Maritimes adm. dir. Jenny Braat, der er bestyrelsesmedlem i både CESA, der repræsenterer værfter i EU, Tyrkiet og Norge og SEA Europe, der repræsenterer hele den europæiske maritime industri på tværs af 16 lande.

“Aftalen må betragtes som et museskridt i den rigtige retning, og vi betragter den som uambitiøs i betragtning af, hvad der er muligt med de allerede eksisterende teknologier, som kan forbedre mange skibes energieffektivitet med op til 50 pct. Samtidig – hvilket ellers er yderst væsentligt – udstår det at få præciseret, hvordan man vil opgøre reduktionerne, og dermed også hvordan de vil blive kontrolleret,” siger Jenny Braat til Maritime Danmark.  
 
Hun peger på, at skibsfarten har en stor opgave med at nedbringe sine emissioner.
“Både af hensyn til klimaet, men også af hensyn til erhvervets image, hvor det ikke nytter med disse fodslæbende internationale forhandlinger. Det er derfor vigtigt, at man snart kridter banen op og får sat turbo på – ellers vil der komme regionale restriktioner til skade for os alle,” siger Jenny Braat.
 
EU har tidligere udtrykt sin utilfredshed med ambitionsniveauet blandt IMO´s medlemsstater og har et forslag om at lade skibsfarten omfatte af EU´s handel med CO2-kvoter på vej.
Det bliver næppe bremset efter IMO-vedtagelsen af det “uambitiøse” forslag om energioptimering og det ærgrer Jenny Braat:
 
“Som erhverv har vi både et samfundsansvar, men også en økonomisk interesse i, at man i IMO bliver mere effektiv i beslutningsprocesserne. Verden udvikler sig meget hurtigt, og internationale organisationer bliver nødt til at følge med, så verden ikke løber fra dem. Vi har alle muligheder for at følge med. Det gælder om at gribe dem!”

Redaktionen 


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Samsung har fået største ordre nogensinde
- Braat: IMO-aftale positiv, men uambitiøs
- Nu kan værftsarbejderne vende tilbage
- Brint-drift på Limfjorden skal undersøges
- EU godkender nye skrotværfter i Tyrkiet
- USA langer ud mod kinesisk skibsbygning
- Svanehøj køber del af FORCE Technology
- Bunker Holding overrasket over tiltale
- Ørsted og BP i nyt grønt brint-samarbejde
- Zacho ind i Maersk-centers direktion
- Skibsværft tvunget til at sende 53 hjem
- Anvendt forskning stor fordel for branchen


Dagens mest læste

- Aarhus Havn indvier ny lystfisker-platform
- Olietanker ramt af mine i saudisk farvand
- DFDS vil udvikle brint-færge til Oslo-rute
- Maersk og Torm sælger gamle skibe
- Helt nyt: Nu kører Molslinjen over Fyn


Ugens mest læste

- Maersk-chartret containerskib grundstødt
- Færge på grund med 429 personer om bord
- Så flyder endnu en ny færge for DFDS
- Stadil-selskab skylder Maersk 70 mio. kr.
- Tysk krigsskib border tyrkisk fragtskib
- ÆrøXpressen hårdt ramt af motorproblemer
- Højeste alarm: Bliv væk fra krydstogter
- Molslinjen er blevet politianmeldt af styrelse
- Boris vil genopbygge britisk styrke på havet
- ÆrøXpressen skal have ny motor
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst