Klik venligst
danskerederier.gif

Braat: IMO-aftale positiv, men uambitiøs

Braat: IMO-aftale positiv, men uambitiøs
Jenny Braat, adm. dir. i Danske Maritime. Foto: Danske Maritime.

Søndag 22. november 2020 kl: 09:00


Der blev på ingen måde taget store klimavenlige skridt fremad under møderne i IMO´s miljøkomite i den forgange uge, men blot “museskridt”, der førte til en “uambitiøs” aftale om energioptimering af eksisterende skibe, mener Danske Maritimes adm. dir. Jenny Braat.

Det var positivt, at der overhovedet kunne indgås en aftale omkring energioptimering af den eksisterende globale flåde.

Men så er der heller ikke mere positivt at sige, må mand forstå på Danske Maritimes adm. dir. Jenny Braat, der er bestyrelsesmedlem i både CESA, der repræsenterer værfter i EU, Tyrkiet og Norge og SEA Europe, der repræsenterer hele den europæiske maritime industri på tværs af 16 lande.

“Aftalen må betragtes som et museskridt i den rigtige retning, og vi betragter den som uambitiøs i betragtning af, hvad der er muligt med de allerede eksisterende teknologier, som kan forbedre mange skibes energieffektivitet med op til 50 pct. Samtidig – hvilket ellers er yderst væsentligt – udstår det at få præciseret, hvordan man vil opgøre reduktionerne, og dermed også hvordan de vil blive kontrolleret,” siger Jenny Braat til Maritime Danmark.  
 
Hun peger på, at skibsfarten har en stor opgave med at nedbringe sine emissioner.
“Både af hensyn til klimaet, men også af hensyn til erhvervets image, hvor det ikke nytter med disse fodslæbende internationale forhandlinger. Det er derfor vigtigt, at man snart kridter banen op og får sat turbo på – ellers vil der komme regionale restriktioner til skade for os alle,” siger Jenny Braat.
 
EU har tidligere udtrykt sin utilfredshed med ambitionsniveauet blandt IMO´s medlemsstater og har et forslag om at lade skibsfarten omfatte af EU´s handel med CO2-kvoter på vej.
Det bliver næppe bremset efter IMO-vedtagelsen af det “uambitiøse” forslag om energioptimering og det ærgrer Jenny Braat:
 
“Som erhverv har vi både et samfundsansvar, men også en økonomisk interesse i, at man i IMO bliver mere effektiv i beslutningsprocesserne. Verden udvikler sig meget hurtigt, og internationale organisationer bliver nødt til at følge med, så verden ikke løber fra dem. Vi har alle muligheder for at følge med. Det gælder om at gribe dem!”

Redaktionen 


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Teekay FPSO ankommet til Frederikshavn
- Flere penge på vej til grønne danske færger
- Voldsomt dyk i indtjeningen hos Karstensen
- Alfa Laval køber vejrtjeneste for milliarder
- Danske Maritime var nervøse for afgørelsen
- Vestas dårligt fra start i 2021
- CMA CGM kontraherer 22 nye skibe
- NGO: 76 pct. endte på strand-værfterne
- Strejken på Orskov Yard er afblæst
- ShippingLabs styregruppe får flere kræfter
- Orskov Yard ramt af strejke
- Danmark tætter på klimamål end før antaget


Dagens mest læste

- Teekay FPSO ankommet til Frederikshavn
- Udskibning af militært udstyr i Fredericia
- Redere vaccinerer alle på hollandske skibe
- Esvagt runder 40 år i dag
- Israelsk gasfelt lukket ned pga. kampe


Ugens mest læste

- Det første skib er sejlet til energiøen
- Baltic Pipe trækker mastodont til Danmark
- Prøvesejladser overstået for verdens største
- Maersk igen parat til investering i skibe
- Rønne Havn både vandt og tabte i retten
- Historisk mange containere efterlades
- Havnekaj skred i vandet i Kalundborg
- Uregistreret dhow var fyldt med våben
- Ny teknologi kan afsløre de slemme
- Dansker besejrede Kattegat på hydrofoilbræt
Klik venligst
Klik venligst