danskerederier.gif

DFDS vil udvikle brint-færge til Oslo-rute

DFDS vil udvikle brint-færge til Oslo-rute
Ill.af kommende brintfærge: Visualisering af brintfærgen: KNUD E. HANSEN

Torsdag 26. november 2020 kl: 11:03


DFDS har sammen med en række partnere søgt som EU-støtte til udvikling af en færge, der drives af el fra brintbrændselscellesystemer og kun udleder vand. Grøn brint til færgen skal leveres af et planlagt, havvindvindkraftdrevet brintanlæg i Storkøbenhavn, skriver DFDS i en pressemeddelelse.

Den brintdrevne færge, der kun vil udlede vand, skal indsættes på DFDS-ruten mellem Oslo, Frederikshavn og København - i bedste fald allerede i 2027 - og have kapacitet til 1.800 passagerer, 120 lastbiler og 380 personbiler.

Men der et stort udviklingsarbejde forbundet med udviklingen af Europa Seaways, den brintdrevne færges arbejdsnavn, fordi den har brug for et system, der kan producere op til 23 MW.

”De største brændselscellesystemer i dag producerer kun 1-5 MW, og udviklingen af sådanne store brændselscelleinstallationer til brug i det maritime er en monumental opgave, som kun kan gennemføres i et partnerskab mellem virksomheder, der tilsammen kan mønstre verdensklasse-ekspertise inden for design, godkendelse, bygning, finansiering og drift af innovative skibe,” siger Torben Carlsen, administrerende direktør for DFDS. 

Virksomhederne, der sammen med DFDS skal sikre den nødvendige “verdensklasse-ekspertise”, er ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, KNUD E. HANSEN, Ørsted og Danmarks Skibskredit.

“Partnerskabet har ansøgt om støtte fra EU's Innovationsfond. Da der ikke i dag findes en færge med denne teknologi, vil udviklingen kræve offentlig involvering. Men hvis projektet udvikler sig som forventet, kan færgen være i fuld drift allerede fra 2027,” skriver DFDS.
 
Brinten skal produceres lokalt i Storkøbenhavn, baseret på havvind, og projektet vil undersøge, hvordan det optimalt integreres i det lokale energisystem.

Kilde: DFDS


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Kystdirektoratet køber ind hos Tuco
- Hauschildt klar med nyt elfærge-design
- De første billeder af nyt dansk kontrolskib
- Höegh Autoliners vil bygge de største grønne
- Ny DFDS ro/pax færge på prøvesejlads
- Fondsdonation sikrer nyt havforskningsskib
- Klimavenligere biltransportskib søsat
- Maersk Tankers sælger seks nye tankskibe
- Allerede 27 LNG-drevne skibe sat i ordre i år
- Fuld gang i testen af Samsø-hurtigfærge
- Første brint-drevne flodpram søsættes i år
- Kinesisk værfts-gigant vinder ordre på 13


Dagens mest læste

- Udskibning af militært udstyr i Fredericia
- Teekay FPSO ankommet til Frederikshavn
- Redere vaccinerer alle på hollandske skibe
- Esvagt runder 40 år i dag
- Israelsk gasfelt lukket ned pga. kampe


Ugens mest læste

- Det første skib er sejlet til energiøen
- Baltic Pipe trækker mastodont til Danmark
- Prøvesejladser overstået for verdens største
- Maersk igen parat til investering i skibe
- Historisk mange containere efterlades
- Rønne Havn både vandt og tabte i retten
- Havnekaj skred i vandet i Kalundborg
- Uregistreret dhow var fyldt med våben
- Ny teknologi kan afsløre de slemme
- Dansker besejrede Kattegat på hydrofoilbræt
Klik venligst
Klik venligst