Klik venligst
danskerederier.gif

DFDS vil udvikle brint-færge til Oslo-rute

DFDS vil udvikle brint-færge til Oslo-rute
Ill.af kommende brintfærge: Visualisering af brintfærgen: KNUD E. HANSEN

Torsdag 26. november 2020 kl: 11:03


DFDS har sammen med en række partnere søgt som EU-støtte til udvikling af en færge, der drives af el fra brintbrændselscellesystemer og kun udleder vand. Grøn brint til færgen skal leveres af et planlagt, havvindvindkraftdrevet brintanlæg i Storkøbenhavn, skriver DFDS i en pressemeddelelse.

Den brintdrevne færge, der kun vil udlede vand, skal indsættes på DFDS-ruten mellem Oslo, Frederikshavn og København - i bedste fald allerede i 2027 - og have kapacitet til 1.800 passagerer, 120 lastbiler og 380 personbiler.

Men der et stort udviklingsarbejde forbundet med udviklingen af Europa Seaways, den brintdrevne færges arbejdsnavn, fordi den har brug for et system, der kan producere op til 23 MW.

”De største brændselscellesystemer i dag producerer kun 1-5 MW, og udviklingen af sådanne store brændselscelleinstallationer til brug i det maritime er en monumental opgave, som kun kan gennemføres i et partnerskab mellem virksomheder, der tilsammen kan mønstre verdensklasse-ekspertise inden for design, godkendelse, bygning, finansiering og drift af innovative skibe,” siger Torben Carlsen, administrerende direktør for DFDS. 

Virksomhederne, der sammen med DFDS skal sikre den nødvendige “verdensklasse-ekspertise”, er ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, KNUD E. HANSEN, Ørsted og Danmarks Skibskredit.

“Partnerskabet har ansøgt om støtte fra EU's Innovationsfond. Da der ikke i dag findes en færge med denne teknologi, vil udviklingen kræve offentlig involvering. Men hvis projektet udvikler sig som forventet, kan færgen være i fuld drift allerede fra 2027,” skriver DFDS.
 
Brinten skal produceres lokalt i Storkøbenhavn, baseret på havvind, og projektet vil undersøge, hvordan det optimalt integreres i det lokale energisystem.

Kilde: DFDS


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Containerskib lagrer sit eget CO2-udslip
- Danmarks første autonome færge
- Ship of the Year 2021: Hydra
- To nybyggede CTVer ankommet til Esbjerg
- Dansk designet polarskib på jomfrurejse
- Norsk færge vinder Shippax Ferry Award
- Installationsskib opgraderes med ny kran
- Nyt inspektionsskib bugseret til Danmark
- Ordrer på containerskibe på vej mod rekord
- Norsk forskningsskib havde 950 mangler
- Ny el-færge til Fanølinjen på prøvesejlads
- Verdens første VLOC med luftbobler


Dagens mest læste

- Kiteboard surfer sætter af fra skibskran
- Danskflaget flåde sejler fra resten af EU
- Det kræver sin mand m/k at være lods
- Syv skrotværftsarbejdere dræbt på 2 mdr.
- CMA CGM ramt af et nyt cyberangreb


Ugens mest læste

- Den ukendte maritime historie om 9/11
- To søfolk dræbt af voldsom bølge
- Clipper bulkcarrier slået læk efter kollision
- Svensk replika Ostindienfarer i Øresund
- Første kvindelige chef for atom-hangarskib
- Inspektionsskibe er også krigsskibe
- Tysk krigsskib ikke velkommen i Kina
- Mange kvinder på skoleskibet Danmark
- Kaptajn anholdt for at skjule sygdom
- Danske fregatter får indonesiske kusiner
Klik venligst
Klik venligst