Klik venligst
danskerederier.gif

DFDS vil udvikle brint-færge til Oslo-rute

DFDS vil udvikle brint-færge til Oslo-rute
Ill.af kommende brintfærge: Visualisering af brintfærgen: KNUD E. HANSEN

Torsdag 26. november 2020 kl: 11:03


DFDS har sammen med en række partnere søgt som EU-støtte til udvikling af en færge, der drives af el fra brintbrændselscellesystemer og kun udleder vand. Grøn brint til færgen skal leveres af et planlagt, havvindvindkraftdrevet brintanlæg i Storkøbenhavn, skriver DFDS i en pressemeddelelse.

Den brintdrevne færge, der kun vil udlede vand, skal indsættes på DFDS-ruten mellem Oslo, Frederikshavn og København - i bedste fald allerede i 2027 - og have kapacitet til 1.800 passagerer, 120 lastbiler og 380 personbiler.

Men der et stort udviklingsarbejde forbundet med udviklingen af Europa Seaways, den brintdrevne færges arbejdsnavn, fordi den har brug for et system, der kan producere op til 23 MW.

”De største brændselscellesystemer i dag producerer kun 1-5 MW, og udviklingen af sådanne store brændselscelleinstallationer til brug i det maritime er en monumental opgave, som kun kan gennemføres i et partnerskab mellem virksomheder, der tilsammen kan mønstre verdensklasse-ekspertise inden for design, godkendelse, bygning, finansiering og drift af innovative skibe,” siger Torben Carlsen, administrerende direktør for DFDS. 

Virksomhederne, der sammen med DFDS skal sikre den nødvendige “verdensklasse-ekspertise”, er ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, KNUD E. HANSEN, Ørsted og Danmarks Skibskredit.

“Partnerskabet har ansøgt om støtte fra EU's Innovationsfond. Da der ikke i dag findes en færge med denne teknologi, vil udviklingen kræve offentlig involvering. Men hvis projektet udvikler sig som forventet, kan færgen være i fuld drift allerede fra 2027,” skriver DFDS.
 
Brinten skal produceres lokalt i Storkøbenhavn, baseret på havvind, og projektet vil undersøge, hvordan det optimalt integreres i det lokale energisystem.

Kilde: DFDS


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DFDS færge få måneder fra levering
- Havyard skal udvikle brintdrevet skib
- Svitzer køber endnu en slæbebåd af Damen
- Så er Scandia Seaways på vej hjem
- Så er Lilleøre på vej til Danmark
- Svitzer køber ny bugserbåd til London
- Ny Esvagt SOV klar til indsættelse
- Sjette og sidste mega-fragtfærge modtaget
- Fanølinjens første el-færge er på vej
- Gigantisk krydstogtskib leveret til Carnival
- Højeste antal ordre på containerskibe i 5 år
- Molslinjen på vej med grøn mia-investering


Dagens mest læste

- Shell har solgt olieraffinaderiet i Fredericia
- Fragtskib forsvundet i Det Caribiske Havn
- To tankskibe tilbageholdt for illegal transport
- Tocifret million-donation til Museet for Søfart
- Karantænekrav kan få negative konsekvenser


Ugens mest læste

- Video: På arbejde med de danske isbrydere
- Redningsbåd mast under havnemanøvre
- Maersk-skib taber 750 containere i storm
- U.S. Navy vil ikke have flere LCS’er
- Bevæbnede vagter forhindrer kapring
- MSC vil dække udgifter efter Maersk-brand
- Helge Ingstad skal ophugges I Norge
- Flere skibe sejler under dansk flag
- M.A.R.S skal skrotte kæmpe FPSO-skib
- Så er Christophe de Margerie nået frem
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst