CO2: Kampen om vigtige detaljer udestår

IMO besluttede i sidste uge i en vedtagelse, der hurtigt blev kaldt “uambitiøs”, hvordan skibsfarten skal nedbringe sin CO2 udledning. Men kampen er ikke slut endnu, mener Danske Rederier: Nu skal vigtige detaljer i aftalen på plads.

Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier..

På møderækken i sidste uge i IMO´s klimakomite blev det bl.a. besluttet, at eksisterende skibe skal energioptimeres for at bidrage til målet om at reducere udledningen af CO2 fra skibsfarten med 40 pct. i 2030 i forhold til 2008.

Desuden skal en række tekniske krav til skibene forbedre CO2-effektiviteten.

Men nu udestår mindre, men vigtige detaljer i de kommende tiltag, der skal fastlægges i de såkaldte guidelines, som forhandles i foråret frem mod næste møde i IMO’s klimakomite (MEPC) i juni 2021, påpeger Danske Rederier.

”Der venter et meget vigtigt teknisk benarbejde samt nogle meget vigtige forhandlinger om, hvordan vi konkret tilrettelægger indsatsen for en mere energieffektiv skibsfart. Vi skal søge indflydelse og forsøge at påvirke næste del af processen, så det kan betale sig at satse på omstillingen fra fossile til CO2-neutrale brændstoffer," siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.

”Det er en hård kamp, for mange nationale hensyn og principper skal gå op i en højere enhed, men vi tror på, at IMO’s medlemslande i sidste ende vil indrette reguleringen, så den peger fremad og driver omstillingen,” siger Maria Skipper Schwenn.

Danske Rederier vil især arbejde for, at det kan svare sig at investere i de mest klimaeffektive skibe inden for det system, hvor man rangerer skibene fra A – E efter deres energieffektivitet.

”Helt grundlæggende mener vi, at man skal regulere ved at se på den samlede flåde. Det vil give rederierne incitament til at investere i de mest klimaeffektive skibe, eksempelvis skibe på nye brændstoffer. Det er de skibe, som rækker ind i fremtiden og frem mod klimaneutralitet i 2050. Desuden bør det i de kommende guidelines være meget klart, hvad konsekvensen bliver, hvis man gentagne gange får skibe placeret i de dårligste kategorier og ikke følger en plan for at forbedre dem,” siger Maria Skipper Schwenn.  

De tekniske detaljer skal være klar i april, og det er Japan, Kina og EU-Kommissionen, der er penneførere på de forskellige dele.

Kilde: Danske Rederier.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Russisk olieeksport falder til laveste niveau i månedsvis

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler kommer stærkt ud af årets første ni måneder

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Besætning efterforskes efter grundstødning

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Iran frigiver tilbageholdt tankskib  – men lasten er væk

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Video: Norsk ubåd sprænger udfaset fregat under arktisk øvelse

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Rapport: Løs el-ledning udløste Dali-ulykken

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Øresundslinjen ombygger nu tredje færge til eldrift

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Suez-kanalen ser tegn på comeback

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Benzene Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about benzene and where you may be exposed to it, what might happen if you are exposed, and the precautions you can take to stay safe. This course follows OSHA's Benzene Standard (29 CFR 1910.1028).

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognise it and what you can do to prevent it.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Hazards and Personal Safety (E-learning course - afholdes løbende)

This course on workplace hazards and personal safety, will inform you about the general hazards you will find offshore, how to evaluate them, and continue to carry out your duties as safely as possible.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Violence Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about different types of workplace violence, signs of potential violence and how best to respond. You will be able to explain the importance and purpose of a workplace violence prevention program and identify violence hazard prevention and controls.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course