Klik venligst
danskerederier.gif

Yderligere fire 24.000 teu giganter på vej

Yderligere fire 24.000 teu giganter på vej
Illustration: Hudong Zhonghua Shipbuilding.

Onsdag 30. december 2020 kl: 11:02


China State Shipbuilding Corporation (CSSC) har modtaget en ordre på bygning af fire containerskibe på 24.100 teu, der dermed vil blive blandt verdens absolut største. Skibene er blevet bestilt af en kinesisk finansieringsvirksomhed, men bygges formentlig for MSC, skriver Maritime Executive.

Det har ikke skortet på milliard-bestillinger på gigantiske containerskibe i de sidste dage af 2020.

Forleden kom det frem, at Japans Ocean Network Express har indgået en 15-årig charteraftale om seks nye containerskibe på “mere end 24.000 teu” og at tyske Hapag-Lloyd har bestilt seks ultra large containerskibe fra Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.

Ordren til CSSC på fire af de helt store containerskibe fra Bank of Communications Financial Leasing Co. blev underskrevet den 18. december - og selvom meddelelsen om aftalen ikke indeholder noget om, hvem der skal drive skibene, er det opfattelsen i industrien, at der er tale om MSC Shipping.

Det italiensk ejede rederi med base i Schweiz, der netop har fået den tidligere Maersk-direktør Søren Toft som CEO, vil i givet fald tage endnu et skridt mod at overhale Maersk som verdens største containerrederi.

Ifølge Alphaliners Top-100 oversigt over verdens største containerrederier målt på kapacitet er Maersk i dag - incl. de kendte ordrebøgers størrelse - blot 138.000 teu foran MSC.

Et forspring, der med fire nye giganter til MSC, kan blive reduceret til blot godt 40.000 teu.

Hvornår de fire skibe skal leveres og hvad de skal koste, er der ingen oplysninger om.

Kilde: Maritime Executive.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DFDS færge få måneder fra levering
- Havyard skal udvikle brintdrevet skib
- Svitzer køber endnu en slæbebåd af Damen
- Så er Scandia Seaways på vej hjem
- Så er Lilleøre på vej til Danmark
- Svitzer køber ny bugserbåd til London
- Ny Esvagt SOV klar til indsættelse
- Sjette og sidste mega-fragtfærge modtaget
- Fanølinjens første el-færge er på vej
- Gigantisk krydstogtskib leveret til Carnival
- Højeste antal ordre på containerskibe i 5 år
- Molslinjen på vej med grøn mia-investering


Dagens mest læste

- DFDS køber køle-gigant for mia-beløb
- DTU i front for samarbejde om nye e-fuels
- Nu er det snart slut med containermanglen
- Aabenraa Havn øger med en femtedel
- Hyundai Heavys fusion med DSME udskydes


Ugens mest læste

- Video: På arbejde med de danske isbrydere
- Redningsbåd mast under havnemanøvre
- Maersk-skib taber 750 containere i storm
- U.S. Navy vil ikke have flere LCS’er
- Bevæbnede vagter forhindrer kapring
- Helge Ingstad skal ophugges I Norge
- DFDS færge få måneder fra levering
- Flere skibe sejler under dansk flag
- M.A.R.S skal skrotte kæmpe FPSO-skib
- Så er Christophe de Margerie nået frem
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst