Gammel sovjet-krydstogter på vej til skrot

Marco Polo blev oprindelig bygget som Alexandr Pushkin i 1965 på et værft i det daværende Østtyskland bestilt af Sovjetunionen. Det havde plads til 750 passagerer og blev tildelt en vigtig rolle med at tjene hård vestlig valuta hjem til Sovjetunionen. Nu er skibet på sin sidste rejse til Alang.

Det 55-år gamle Marco Polo er på vej på sin sidste rejse. .

Det har prøvet lidt af hvert - det 20.000 bt. store gamle krydstogtskib, der blev bygget som en klassisk oceanliner og indsat af Baltic Steamship Company som passagerskib til USA. Men spændingerne mellem USA og Sovjet førte hurtigt til, at Alexandr Pushkin i stedet blev indsat på en rute mellem Sankt Petersborg og Montreal med anløb i flere europæiske havne.

Det spartansk udstyrede skib havde lave priser og oplevede en stigende popularitet som en billig vej til USA, der fortsatte til langt op i halvfjerdserne, hvor ruteflyene ellers forlængst havde sat sig på den største del af markedet.

Derefter sejlede Alexandr Pushkin som et krydstogtskib - ofte chartret ud til vestlige selskaber og af og til benyttet af

regimet - indtil Sovjetunionen brød sammen.

I 1990 blev skibet købt af hotel-magnaten Gerry Herrod, der brugte tre år på at ombygge og moderniseret skibet, inden det i 1993 blev indsat i hans nyoprettede krydstogtrederi Orient Line - nu omdøbt til Marco Polo - hvor det isforstærkede skib var blandt de første til at sejle krydstogter til Antarktis.

Efter et par mellemstationer blandt andet som ejet af et tysk rederi, blev Marco Polo i 2010 købt af det nyetablerede, britiske Cruise & Maritime Voyages, hvor hun sejlede krydstogter helt frem til selskabet gik nedenom og hjem på grund af pandemien i 2020. Skibet besøgte også København, som det fremgår af videoen under artiklen.

Alle rederiets skibe blev solgt på en auktion, men Marco Polo blev overraskende solgt til investorer for omkring 2,8 mio. dollar med rygter om, at det enten skulle chartres ud eller benyttes som beboelsesskib.

Da Marco Polo for sidste gang forlod britisk havn og gik gennem Suez Kanalen var der rygter om, at det måske skulle bruges i Dubai. Men det var - rygter. I løbet af weekenden genoptog det nu 55 år gamle skib sin sejlads med skrotværfterne på Alang i Indien som sidste destination. Forventet ankomst 9. januar.

Kilde: Maritime Executive.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Dyrt at vedligeholde gammelt kongeskib

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Nyt hovedkontor indviet ved Korsørs havnefront

16.11.2025Maritimedanmark.dk

Norröna tager en smuttur til Oslo

01.11.2025Maritimedanmark.dk

Glemt af krydstogtskib - døde

31.10.2025Maritimedanmark.dk

220 passagerer evakueret fra brændende skib

30.10.2025Maritimedanmark.dk

Grundstødt containerskib forberedes på vinter

30.10.2025Maritimedanmark.dk

Danskbygget skib i centrum for militær opbygning

29.10.2025Maritimedanmark.dk

Den norske kystvagt går en størrelse ned

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
General Law for the Prevention and Integral Management of Waste (LGPGIR) (E-learning course - afholdes løbende)

Identify the types of waste generated from industrial and production processes. Identify the purpose of waste management plans. Recognize what constitutes the hierarchical regulatory framework for managing hazardous materials and waste. List the main objectives of the General Law for the Prevention and Integral Management of Waste (LGPGIR). Recognize the primary purpose of the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships (MARPOL).

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Human Factors (E-learning course - afholdes løbende)

To provide an overview of human factors in the workplace and the impact these factors can have on the day-to-day situations that occur.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Introduction to First Aid (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

Førstehjælp The aim of this course is to provide the delegate with an awareness of key first aid basics. You will learn about the associated legislation, human anatomy, how to manage a first aid incident and lifesaving using primary and secondary survey methods.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (AST) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

At the end of this course, the learner will be able to Identify and assess risks, having the ability to select control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course