Gammel sovjet-krydstogter på vej til skrot

Marco Polo blev oprindelig bygget som Alexandr Pushkin i 1965 på et værft i det daværende Østtyskland bestilt af Sovjetunionen. Det havde plads til 750 passagerer og blev tildelt en vigtig rolle med at tjene hård vestlig valuta hjem til Sovjetunionen. Nu er skibet på sin sidste rejse til Alang.

Det 55-år gamle Marco Polo er på vej på sin sidste rejse. .

Det har prøvet lidt af hvert - det 20.000 bt. store gamle krydstogtskib, der blev bygget som en klassisk oceanliner og indsat af Baltic Steamship Company som passagerskib til USA. Men spændingerne mellem USA og Sovjet førte hurtigt til, at Alexandr Pushkin i stedet blev indsat på en rute mellem Sankt Petersborg og Montreal med anløb i flere europæiske havne.

Det spartansk udstyrede skib havde lave priser og oplevede en stigende popularitet som en billig vej til USA, der fortsatte til langt op i halvfjerdserne, hvor ruteflyene ellers forlængst havde sat sig på den største del af markedet.

Derefter sejlede Alexandr Pushkin som et krydstogtskib - ofte chartret ud til vestlige selskaber og af og til benyttet af

regimet - indtil Sovjetunionen brød sammen.

I 1990 blev skibet købt af hotel-magnaten Gerry Herrod, der brugte tre år på at ombygge og moderniseret skibet, inden det i 1993 blev indsat i hans nyoprettede krydstogtrederi Orient Line - nu omdøbt til Marco Polo - hvor det isforstærkede skib var blandt de første til at sejle krydstogter til Antarktis.

Efter et par mellemstationer blandt andet som ejet af et tysk rederi, blev Marco Polo i 2010 købt af det nyetablerede, britiske Cruise & Maritime Voyages, hvor hun sejlede krydstogter helt frem til selskabet gik nedenom og hjem på grund af pandemien i 2020. Skibet besøgte også København, som det fremgår af videoen under artiklen.

Alle rederiets skibe blev solgt på en auktion, men Marco Polo blev overraskende solgt til investorer for omkring 2,8 mio. dollar med rygter om, at det enten skulle chartres ud eller benyttes som beboelsesskib.

Da Marco Polo for sidste gang forlod britisk havn og gik gennem Suez Kanalen var der rygter om, at det måske skulle bruges i Dubai. Men det var - rygter. I løbet af weekenden genoptog det nu 55 år gamle skib sin sejlads med skrotværfterne på Alang i Indien som sidste destination. Forventet ankomst 9. januar.

Kilde: Maritime Executive.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Go Nordic Cruiseline inviterede over 400 hjemløse til julefrokost

30.11.2025Maritimedanmark.dk

Gammel Norgesfærge får nyt liv

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Forening vil bevare gammel storebæltsfærge

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Sverige klar med fregatordre i starten af 2026

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Dyrt at vedligeholde gammelt kongeskib

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Nyt hovedkontor indviet ved Korsørs havnefront

16.11.2025Maritimedanmark.dk

Norröna tager en smuttur til Oslo

01.11.2025Maritimedanmark.dk

Glemt af krydstogtskib - døde

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course