Klik venligst
danskerederier.gif

Ny Esvagt SOV klar til indsættelse

Ny Esvagt SOV klar til indsættelse
Foto: Esvagt

Mandag 11. januar 2021 kl: 10:09


På trods af både langvarig corona-nedlukning og økonomiske problemer på det norske værft Havyard Shipyard, er Esvagts nybyggede SOV - Esvagt Schelde - nu klar til at gå i arbejde for Vestas i Borssele 3-4 og Northwester 2 vindparker.

”Først blev Havyard Shipyard ramt af en økonomisk krise, som stoppede arbejde på værftet i flere måneder. Arbejdet på flere af de helt centrale dele af skibet måtte vente – f.eks. på dele af det det elektriske udstyr, og først efter en genforhandling med banker og værft kom arbejdet i gang igen. Heldigvis fortsatte konstruktionen af de tre skrog på værftet i Tyrkiet, Cemre Shipyard”, siger Esvagts projektchef, Gerner Eskelund.

Det holdt imidlertid til efteråret, hvor værftet tillige blev ramt af en corona-nedlukning. I alt blev ca. 20% af medarbejderne på værftet testet positive, og værftet åbnede først op igen flere uger senere, efter sundhedsmyndighederne havde indført forskellige skærpede retningslinjer for kontrol og arbejdsprocesser.

”Vi har været gode til at speede processen op de steder, hvor vi kunne, for at indhente noget af den tabte tid. Blandt andet har vi haft flere kollegaer tilknyttet værftet for at sikre forøget fokus på alle processer. Det har hjulpet, men leveringen af skibet blev dog samlet lidt forsinket”, siger Gerner Eskelund.

Hindringerne har betydet, at man nu er klar til at gå i charter et par måneder efter den oprindelige leveringstid.

De tre nybygninger til Vestas skal operere i parkerne Borssele 3-4 (NL), Northwester 2 (B), Triton Knoll (UK) og Moray East (UK), og vil i alt bidrage til at levere mere end 2.500 MW grøn energi fra 2021 og op til femten år frem
.
Alle tre skibe får skrog bygget på Cemre Shipyard i Tyrkiet, hvorefter skibene færdiggøres af Havyard i Norge.

De to næste skibe skal leveres senere i 2021

Kilde: Esvagt


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Fondsdonation sikrer nyt havforskningsskib
- Klimavenligere biltransportskib søsat
- Maersk Tankers sælger seks nye tankskibe
- Allerede 27 LNG-drevne skibe sat i ordre i år
- Fuld gang i testen af Samsø-hurtigfærge
- Første brint-drevne flodpram søsættes i år
- Kinesisk værfts-gigant vinder ordre på 13
- Ny DFDS færge tager form
- Første bestilling siden corona-krisens start
- Fjord Lines nye FSTR er på vej gennem Suez
- Seaspan fortsætter vækst: 6 nye bestilt
- To nye isbrydende slæbebåde på vej


Dagens mest læste

- Voldsom eksplosion på ro-ro passagerfærge
- Han springer for livet
- Oliespild set på havet hvor ubåd dykkede
- ITF: Tilbageholdt besætning er foreløbig OK
- Miljøstyrelsen går ind i Maersk-sag


Ugens mest læste

- Maersk Eureka ankommet til Long Beach
- Ever Given overvejer at flytte containere
- Samsø-færger kollideret i Sælvig havn
- Kræver millioner for redningsoperation
- Nye kampfly styrker det danske søværn
- Lilleøre på værft i Frederikshavn
- Rusland lukker for Kerchstrædet
- Menneskelig fejl årsag til påsejling
- Giganten Berge Stahl solgt til skrot
- Skal danske frømænd nu være flyvende?
Klik venligst
Klik venligst