danskerederier.gif

Maersk Tankers sælger helt specielt skib

Maersk Tankers sælger helt specielt skib
Foto: Maersk Tankers

Onsdag 13. januar 2021 kl: 14:57


Maersk Pelican var det første produkttankskib i verden, der testede brugen af rotorsejl på skibe af denne type. Nu har Maersk Product Tankers solgt skibet til in indonesisk køber. Men dermed er det ikke slut med at teste den kommercielle bæredygtighed af hjælp fra vinden, siger selskabet.

Det skabte stor opmærksomhed, da LR2-produkttankeren Maersk Pelican i efteråret 2018 fik monteret to 30 meter høje rotorselv fra det finske selskab Norsepower.

Målet var at teste, om sejlene , der med 5 meter i diameter dengang var de største i verden, ville reducere brændstofforbruget, som skrivebordsberegningerne forudsagde.

Og det kunne de, viste det sig efter et års test, der blev gennemført i samarbejde med bl.a. uafhængige eksperter fra Lloyd´s Register og Ship Performance Group, der analyserede og validerede data.

Brændstofbesparelsen lå fra 1. september 2018 til 1. september 2019 på 8,2 pct. Det betød også at klimaet blev skånet for udledningen af omkring 1.400 tons CO2, oplyste Maersk Tankers den gang.

Efter testen fortalte teknisk direktør Tommy Thomassen, at Maersk Tankers ville beholde rotorsejlene på skibet - og fortsætte udforskningen af teknologien og dens kommercielle levedygtighed.

Men nu sælger rederiet altså Maersk Pelican.

“Skibet sælges med den installerede teknologi om bord, men vi vil fortsat arbejde med relevante partnere for at teste den kommercielle bæredygtighed af at udnytte vinden til fremdrift af produkttankskibe,” skriver Tommy Thomassen, teknisk direktør i Maersk Product Tankers i en mail til TradeWinds.

Norsepower Rotor Sail Solution er en moderniseret udgave af Flettner rotoren, en roterende cylinder, der bruger Magnus effekten til at udnytte vindkraften til fremdrivning af et skib. Hver rotorsejl er lavet ved hjælp af de nyeste intelligente letvægts sandwich kompositmaterialer, og tilbyder en enkel, men robust hi-tech løsning.

Når vindforholdene er gunstige, kan de vigtigste motorer aflastes. Det giver besparelser på udgifter til brændstof samt reducerer skibets emissioner, uden indflydelse på ruteplanlægning.

TradeWinds.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- To tankskibe tilbageholdt for illegal transport
- Bulkcarrier på grund ved Sri Lanka
- Besætningsmedlem dræbt af pirater
- Gratis ø-færger kan igen komme på tale
- Helge Ingstad skal ophugges I Norge
- Bevæbnede vagter forhindrer kapring
- Maersk Essen omdirigeret til Mexico
- Brand meget tæt på Maersk skib
- Danmarks største havvindmøllepark er klar
- Flere skibe sejler under dansk flag
- Martin Fruergaard ny CEO i Pacific Basin
- Første krydstogtrederi klar med vaccinekrav


Dagens mest læste

- Shell har solgt olieraffinaderiet i Fredericia
- Fragtskib forsvundet i Det Caribiske Havn
- To tankskibe tilbageholdt for illegal transport
- Tocifret million-donation til Museet for Søfart
- Karantænekrav kan få negative konsekvenser


Ugens mest læste

- Video: På arbejde med de danske isbrydere
- Redningsbåd mast under havnemanøvre
- Maersk-skib taber 750 containere i storm
- U.S. Navy vil ikke have flere LCS’er
- Bevæbnede vagter forhindrer kapring
- MSC vil dække udgifter efter Maersk-brand
- Helge Ingstad skal ophugges I Norge
- Flere skibe sejler under dansk flag
- M.A.R.S skal skrotte kæmpe FPSO-skib
- Så er Christophe de Margerie nået frem
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst