Klik venligst
danskerederier.gif

Maersk sælger de sidste P&O Nedlloyd-skibe

Maersk sælger de sidste P&O Nedlloyd-skibe
Maersk Kalmar er et af de fem gamle P&O Nedlloyd skibe, der nu er solgt. Arkivfoto.

Fredag 15. januar 2021 kl: 11:02


Maersk har indgået aftaler med græske og tyske shippinginteresser om salg og efterfølgende lease-back af fem containerskibe, der alle kom ind i rederiet ved overtagelsen af P&O Nedlloyd i 2005. Nogle af de berørte hollandske officerer klager over nye tilbudte danske vilkår.

De fem solgte hollandsk-flagede skibe er Maersk Penang (2.890 teu), Maersk Palermo (2.902 teu), Maersk Kalmar (6.690 teu), Maersk Kimi (6.690 teu), der alle er bygget i 1998 og Maersk Kampala (6.802 teu) fra 2001.

Alle skibe er efterfølgende chartret tilbage under forskellige skibsregistre.

Maersk Kimi og Maersk Kalmar er nu ejet af Technomar i Grækenland, mens Maersk Kampala er blevet købt af Bernhard Schulte Shipmanagement i følge Alphaliner og VesselValue.

Maersk Palermo og Maersk Penang er solgt til Conbulk Management i Grækenland.

Der er ikke oplysninger om priserne på skibene, skriver TradeWinds.

Med salget af skibene forsvinder de sidste rester af P&O Nedlloyd, som blev købt af Maersk i 2005.
Investeringen på 17 mia. kr. blev ikke nogen succes for Maersk, der aldrig opnåede de synergier ved købet, som selskabet havde håbet på .

Salget har skabt utilfredshed blandt nogle af de 63 hollandske officerer, der var beskæftiget på skibene. 38 af dem har fået anden beskæftigelse i Maersk, mens 24 er blevet tilbudt alternativ beskæftigelse, men under den danske DIS-ordning, der ifølge de utilfredse vil betyde lønnedgang og tab af pension og andre goder.

Kilde: TradeWinds


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Fynske robotter skal bygge isbrydere i USA
- Torm overskud på 88 mio. dollar i 2020
- De danske skoleskibe kan komme til søs
- Israel: Iran bag angreb på bilskib
- Angrebet bilskib har store huller i skroget
- Tidligere bornholmerfærge til Grenå
- Savnet dansk sømand fundet død
- Dårlig vedligeholdelse årsag til DFDS-brand
- Samsø Rederi vinder sag i Arbejdsretten
- TORM tankskib i brand i Dunkirk
- Redningsstationerne reddede 11 fra døden
- Xeneta: Udsigt til gyldent år for rederier


Dagens mest læste

- De danske skoleskibe kan komme til søs
- Torm overskud på 88 mio. dollar i 2020
- Port of Aalborg indgår aftale med Eimskip
- Fynske robotter skal bygge isbrydere i USA
- Sådan starter man en stor skibsmotor op


Ugens mest læste

- Tidligere bornholmerfærge til Grenå
- Savnet dansk sømand fundet død
- Bjærgningen af Margrethe Fighter nu i gang
- Grønt lys til verdens første skibstunnel
- Video: Sådan udskifter man en hovedmotor
- Margrethe Fighter hæves i løbet af få dage
- Dårlig vedligeholdelse årsag til DFDS-brand
- Angrebet bilskib har store huller i skroget
- Narkosmuglere sænkede eget skib
- Samsø Rederi vinder sag i Arbejdsretten
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst