Klik venligst
danskerederier.gif

Maritime aktører sammen i grøn satsning

Maritime aktører sammen i grøn satsning
Alfa Lavals test og træningscenter. Foto: Alfa Laval.

Tirsdag 19. januar 2021 kl: 10:55


Alfa Laval i Aalborg skal lede et nyt projekt om at accelerere udviklingen af keramiske brændselsceller, der skal understøtte den grønne omstilling af søfarten. Det sker samarbejde med DTU Energy, Haldor Topsoe, Svitzer og Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

Den internationale søfartsorganisation IMO´s målsætning om at reducere søfartens udledning af drivhusgasser med minimum 50 pct. i 2050 bliver nu understøttet af et initiativ med det danske udviklingsprojekt, SOFC4Maritime, der er finansieret af Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP) .

Projektet har til formål at sikre optimal udnyttelse af fremtidens grønne brændstoffer til søfarten gennem anvendelse af såkaldte keramiske brændselsceller, der – når de baseres på brændstoffer som ammoniak, brint eller biometan– rummer et lovende potentiale som erstatning for fossile brændsler.
 
Alfa Laval i Aalborg skal lede projektet og i øvrigt bidrage ved at stille sit testcenter for miljø- og forbrændingsteknologi til skibe til rådighed.
 
“I Alfa Laval har vi gennem mange år beskæftiget os med udviklingen af maritime miljøteknologier. Konkret i forhold til netop drivmidler har vi siden 2016 blandt andet kunnet teste anvendelsen af flydende naturgas (LNG) i vores testcenter, som desuden netop er blevet udvidet, så vi nu har mulighed for at køre test med endnu flere af fremtidens potentielle brændsler. Vi ser meget frem til, at vi sammen med nogle andre stærke aktører fra branchen nu får mulighed for at søsætte endnu et ambitiøst projekt, der forhåbentligt kan bidrage med ny viden og ny teknologi til gavn for den grønne omstilling af søfarten,” udtaler Søren Hjort Krarup, direktør, Alfa Laval i Aalborg.
 
Ved at konvertere brændstof til elektricitet gennem elektrokemi kan keramiske brændselsceller potentielt producere strøm med højere effektivitet end en forbrændingsmotor, der kører på samme brændstof – vel at mærke uden at udlede forurenende partikler, skriver Alfa Laval i en pressemeddelelse.

Ammoniakbaserede brændselsceller er særligt attraktive, da ammoniak kan produceres i stor skala ved at bruge genanvendelig elektricitet uden biomasseressourcer. Forskningen vil derfor tage udgangspunkt i ammoniakbaserede brændselsceller.

“Vi er ivrige efter at forfølge projektet, som vil give vigtig information og forstærke mulighederne for fremtidige veje mod CO2-fri shipping baseret på keramiske brændselsceller,” siger Bo Cerup-Simonsen, CEO, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

Kilde: Alfa Laval.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Fayard leverer bedste resultat i tre år
- Bladt investerer i stor kapacitetsudvidelse
- Samsung Heavy indgår forlig til 149 mio.
- Generationsskifte på Assens Skibsværft
- Ny ammoniakfabrik skal forsyne skibsfarten
- Grøn dansk teknologi i tysk krydstogtskib
- Ny chefjurist hos Danske Maritime
- Tre omkomne fundet ved eksploderet pram
- To dræbt på tyrkiske ophugningsværfter
- Søby Værft skal have ny direktør
- Evergreen går på storindkøb på tre værfter
- Karantænelov undtager maritim arbejdskraft


Dagens mest læste

- De danske skoleskibe kan komme til søs
- Torm overskud på 88 mio. dollar i 2020
- Port of Aalborg indgår aftale med Eimskip
- Fynske robotter skal bygge isbrydere i USA


Ugens mest læste

- Tidligere bornholmerfærge til Grenå
- Savnet dansk sømand fundet død
- Bjærgningen af Margrethe Fighter nu i gang
- Grønt lys til verdens første skibstunnel
- Margrethe Fighter hæves i løbet af få dage
- Video: Sådan udskifter man en hovedmotor
- Dårlig vedligeholdelse årsag til DFDS-brand
- Angrebet bilskib har store huller i skroget
- Narkosmuglere sænkede eget skib
- Samsø Rederi vinder sag i Arbejdsretten
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst