danskerederier.gif

Presset fragtmarked klemmer leverandører

Presset fragtmarked klemmer leverandører
Overfyldte havne og skibe forsinker leverancerne. Arkivfoto.

Onsdag 20. januar 2021 kl: 14:15


En vild efterspørgsel på containertransport efter et corona-mat foråret har presset forsyningskæderne til det yderste. Tusindsvis af containere venter i havneterminaler - og andre tusinder kommer forsinkede frem. Det udløser nu bøder.

Verdens største containerrederier har indsat alle tilgængelige containerskibe samtidig med, at de støvsuger markedet for tomme containere. Men der er bare ikke flere dér, hvor der er brug for dem.

Den voldsomme efterspørgsel har fået containerne til at hobe sig op i havnene, der heller ikke kan følge med. Derfor må containerskibene nogle steder ligge i kø uden for havnene og vente på, at det bliver deres tur.

Den helt usædvanlige situation, der også har været årsag til de rekordhøje fragtrater, betyder forsinkelser i leverancerne og det kan sende en bøderegn ned over de leverandører, der f.eks. ikke får varer frem til store kæde og online-butikker til aftalt tid, skriver Børsen.

“Vi har på det seneste måttet betale leverandørbøder på grund af for sen levering. Det er især nogle af de store kunder, som holder sig til kontrakterne og er lidt ligeglade med corona og den helt unormale fragtsituation. Det koster så nogle gange et fast beløb på 10.000 euro.

I andre kontrakter er det afhængigt af værdien af ordren,” siger direktør Jens Obel Jørgensen, DK Company, der er en af de største leverandører i den danske modebranche, til Børsen.

Wolly & Co, der leverer nonfood-varer til store nordeuropæiske detailkæder, har endnu ikke selv måttet betaler bøder, men frygter for, hvad der vil ske i den kommende tid.

“De fleste kunder har forståelse for denne force majeure situation. Men tonen er skærpet hos en del kunder på det seneste. Sidste forår, da coronaen ramte, mødte vi vilje til dialog og til at løse problemerne. Men der er åbenbart indtruffet en vis coronatræthed, så vi frygter da, hvordan udviklingen bliver her i foråret, hvis ikke rederierne får sat flere containere og skibe ind,” siger Michael Oxlund, adm. dir. i Wolly & Co. til Børsen.

Der er intet, der tyder på, at situationen ændrer sig markant lige med det første.

De høje fragtrater har ført til påstande fra forskellige interessenter blandt speditører og afskibere om, at de store rederier bevidst har aflyst sejladser for at fastholde situationen.

Men det afvises af Sea-Intelligence, der i en analyse fastslår, at containerrederierne løbende har øget den udbudte kapacitet siden sommer, selv om der har været aflyste sejladser.
Det skyldes, at der har været indsat større skibe på ruterne til fjernøsten og flere feedere til at flytte containerne.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk og Cargill går i partnerskab om bunker
- Den Danske Maritime Fond får 45 mio. kr.
- Monjasa frifundet for mio-krav i Højesteret
- DSV Panalpina varmer op til nye opkøb
- DSV øger driftsindtjeningen med 47 pct.
- Marlog ansætter innovationschef
- Rambøll med i ny solcelle-park til havs
- DSV Panalpina søsætter ny toldservice
- Dan-Bunkering retssag i gang i oktober
- Bunker Holding lukker kontor i London
- Global Risk Management vælger ny formand
- Presset fragtmarked klemmer leverandører


Dagens mest læste

- De danske skoleskibe kan komme til søs
- Torm overskud på 88 mio. dollar i 2020
- Port of Aalborg indgår aftale med Eimskip
- Fynske robotter skal bygge isbrydere i USA
- Sådan starter man en stor skibsmotor op


Ugens mest læste

- Tidligere bornholmerfærge til Grenå
- Savnet dansk sømand fundet død
- Bjærgningen af Margrethe Fighter nu i gang
- Grønt lys til verdens første skibstunnel
- Video: Sådan udskifter man en hovedmotor
- Margrethe Fighter hæves i løbet af få dage
- Dårlig vedligeholdelse årsag til DFDS-brand
- Angrebet bilskib har store huller i skroget
- Narkosmuglere sænkede eget skib
- Samsø Rederi vinder sag i Arbejdsretten
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst