Göteborg klar med nyt landstrømsanlæg
DFDS bliver blandt de rederier, der vil sætte stikket i, når dets skibe lægger til kaj i havnen i Göteborg, der i øjeblikket er ved at færdiggøre etableringen mere landstrøm. Det sparer miljøet for forurening og klimaet for udledning af potentielt 650 tons CO2 årligt.
Der arbejdes i øjeblikket intenst i Göteborg Havn med at færdiggøre landstrømsanlægget på kaj nr. 712 ved ro-ro-terminalen, der er den travleste kaj på havnen. De sidste test er i gang og anlægget ventes klar til brug om få uger.
DFDS investerer i øjeblikket store beløb for at gøre rederiets skibe klar til at kunne benytte landstrøm, og skibet Flandria Seaways vil blive det første, der sætter stikket i det nye anlæg, skriver Göteborg Havn i en pressemeddelelse.
“En voksende andel af vores skibe bliver gjort klar til at kunne tilsluttes til landstrømsanlæg, og det vil i stigende grad blive vigtigt for havnene at kunne tilbyde landstrøm. Göteborg Havn har længe været i front på dette område, og DFDS ser positivt på den udvidelse, der finder sted i øjeblikket,” siger Poul Woodall, der er seniorrådgiver i Klima & Miljø hos det danske rederi.
Næste skridt i udviklingen i Göteborg er etableringen af et landstrømsanlæg, der kan betjene tankskibe. Det er planlagt til at stå klar i 2022. Projektet er ifølge havnen unikt, fordi det i givet fald vil være det første landstrømsanlæg i verden, der bliver opført i et farligt område med brandfare.
Kilde: Göteborg Havn.