Migrant-situationen: Nødvendig med klarhed

Handelsskibe er ofte kommet i klemme ved at hjælpe migranter i Middelhavet. Maersk Etienne måtte således vente 38 dage på en løsning. Den langsigtede løsning er at stoppe menneskesmuglerne, men der er behov for klarhed for branchen nu, mener Marianne Vind, EP-medlem for Socialdemokratiet.

Episoden på Maersk Etienne sidste efterår, hvor 27 migranter måtte vente i 38 dage på en løsning, aktualiserede nødvendigheden af at finde internationale løsninger, der sikrer handelsskibe mod at komme i klemme, når de gør som de skal: Hjælper mennesker i nød på havet.

Marianne Vind diskuterer mulige løsninger med Danske Rederier og flere andre i en virtuel debat i morgen.

”Danske fartøjer har ofte været involveret i redningsaktioner, når migranter er kæntret i Middelhavet. De gør deres pligt ifølge international havret, men Maersk Etienne-sagen viste os, at situationen ikke er holdbar. Den langsigtede løsning er selvfølgelig at få stoppet menneskesmuglerne, der bedriver forretning på migranternes ønske om at komme til Europa. Men på kortere bane skal vi have sikret klarhed for branchen,” siger Marianne Vind.

Danske Rederier har bistået med at arrangere og ser frem til en god debat:

”Det var en helt uacceptabel situation for alle involverede, da Maersk Etienne lå for anker i over en måned i Middelhavet sidste år. Kaptajnen, besætningen og rederiet stod i en fastlåst situation efter at have udført deres juridiske og moralske pligt, og dag for dag blev situationen – også for migranterne - mere og mere uholdbar. I sidste ende kom der en humanitær løsning, men EU-systemet kom til kort, og derfor er det godt med en drøftelse af, hvordan EU kan være med til at sikre, at noget lignende ikke sker igen,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Migranterne ombord på Maersk Etienne blev overført til Mare Jonio, efter det lægefaglige personale om bord på NGO-skibet vurderede, at migranternes tilstand krævede øjeblikkelig behandling.

Udover Marianne Vind vil repræsentanter fra EU-Kommissionen, rederierne og NGO’er bl.a. holde oplæg til det virtuelle debatmøde torsdag.

Det er muligt at overvære debatten, der starter kl. 10.00. Nødvendig tilmelding HER.

Kilde: Danske Rederier

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Rusland fortsat ikke en del af det gode selskab

20.11.2025Maritimedanmark.dk

APM Terminals investerer i Peru

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Høje bølger fører til aflysning af afgange

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Harren Group strømliner organisationen

05.11.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Welcome to the team

17.10.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM vil igen anløbe Rusland

14.10.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første skibstunnel er opgivet

27.09.2025Marstal Navigationsskole

Sponseret

Nu er der sat dato for Åbent Hus på HF-Søfart i Marstal

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle