Ny rapport: Stort potentiale i brint-færger

En bred kreds af aktører har det sidste halve år arbejdet sammen om at undersøge brint som muligt brændstof på færgeruter. Projektet fastslår nu, at det allerede med dagens teknologi er muligt med at retrofitte danske indenrigsfærger med brintteknologi.

Foto: Danske Maritime.

”Her er virkelig et projekt, man rent politisk bør bide mærke i, fordi mulighederne med brug af brint som drivmiddel på den lange bane kan gøre en stor forskel i vores fælles bestræbelser på at nå klimamålsætningerne og begrænse forurening fra transportbranchen – ikke blot til lands, men også til vands”, siger seniorprojektleder Ole Jakobsen.

”Det har været en utrolig spændende proces at afdække mulighederne, herunder hvad der rent lovgivningsmæssigt er brug for, når vi forhåbentlig kommer til at realisere målet om at føre projektet ud i livet i praksis. Med den rette politiske opbakning er der mulighed for at tage førertrøjen på også i denne del af grøn omstilling – til gavn for både klima, miljø og beskæftigelse. Så vi er glade for, at Den Danske Maritime Fond bakkede op om projektet, og håber nu, at Folketinget og landets øvrige beslutningstagere vil gribe bolden”, siger Ole Jakobsen.

Projektet ”På brint over fjorden” har set nærmere på Fursund færgen Mjølner Fur, og Feggesund færgen Feggesund og har afdækket, at disse med fordel kan ombygges til at sejle på brint, at løsningen er sikker og teknisk let at installere, og at der forventeligt er gode muligheder for at opnå både et velfungerende forsyningsnet og en rimelig pris.

Samtidig er designet på de pågældende færger velkendt på en lang række andre ruter, som dermed også vil kunne omstilles til at sejle på brint efter stort set samme tegninger – både i Danmark og udlandet. Projektet rummer således også et spændende og vigtigt eksportpotentiale.

Det overordnede formål med projektet har været at afdække et mere miljø- og klimavenligt alternativ til den eksisterende sejlads. Mange færger sejler på diesel, mens andre er gået over på biobrændsel, der dog i nogle tilfælde har vist sig både at være besværligt at håndtere og dyrt at benytte, og ofte medfører øgede NOx emissioner og forøget dannelse af Black Carbon.

Derfor er parterne bag projektet glade for de positive konklusioner, der også skal ses i lyset af, at brint kan produceres af overskudsstrøm fra vindmøller, som der generelt er meget af i Danmark. Vindmøllestrøm kan udnyttes langt bedre og sikre en stabil forsyning til færger i hele landet.

Aktuelt sejler ingen færger i Europa på brint, men dette er som brændstof ved at gøre sit endelige indtog i andre dele transportsektoren. Blandt andet kører udvalgte busser i Aalborg nu på brint, og erfaringerne er yderst positive.

Som drivmiddel fungerer brinten igennem brændselsceller og ind i en elektrisk motor. Der kommer derfor ingen former for drivhusgasudledninger eller andre emissioner, så fremdrift på brint er klassificeret som en nul-emissions teknologi, der lever op til bl.a. internationale ECA-regler. Det samme vil gøre sig gældende for sejlads, hvilket vil være en landvinding i forhold mere miljø- og klimavenlig sejlads. Med en målsætning om at være CO2-neutrale i Danmark i 2050 er færgefarten afgørende at få med.

Rapportens resultater vil således blive præsenteret politisk såvel som i andre relevante kredse med relation til grøn omstilling af skibsfarten.

Borgmestrene i de deltagende kommuner er begejstrede for udsigterne til teknologier og grønne drivmidler, som også kan gøre sig gældende i fremtiden.

”Vi finder det særdeles interessant, da det taler direkte ind i en cirkulær, bæredygtig og økonomisk tankegang, som vi tillægger stor værdi i det nordvestjyske”, siger Peder Christian Kirkegaard, Borgmester i Skive Kommune.

”Vi skal alle sammen gøre vores til, at vi på sigt, kan blive mere miljøvenlige. Om løsningen er brint for Feggesundfærgen, vil tiden vise, men potentialet ser lovende ud og værd at undersøge nærmere”, siger Hans Ejner Bertelsen, borgmester i Morsø Kommune.

Projektet er et forprojekt, støttet af Den Danske Maritime Fond. Resultaterne skal fungere som beslutningsstøtteværktøj for de kommunale og private færgeselskaber, når der skal træffes afgørelse om ombygning af færgerne samt indføres brug af alternative drivmidler til fremdrift.

Fakta:

• Partnerkredsen bag projektet På Brint over Fjorden består af Morsø Kommune, færgen ”Feggesund” (hvoraf Thisted Kommune har et medejerskab), Skive Kommune, færgen ”Mjølner Fur”, Ballard Power Systems, Danske Maritime, Everfuel, Green Hub Denmark, OSK-Shiptech og Dansk Energirådgivning.

• Projektet er et forprojekt støttet af Den Danske Maritime Fond. Resultaterne skal fungere som beslutningsstøtteværktøj for de kommunale og private færgeselskaber, når der skal træffes afgørelse om ombygning af færgerne samt indføres brug af alternative drivmidler til fremdrift.

• Brint er et emissionsfrit brændstof, der kan laves af overskudsstrøm fra vindmøller. Samtidig er brint er en god energibærer, der kan lagres.

• Vindmøllestrøm sendes i dag til udlandet med tab, eller vindmøller stoppes, selv om det blæser. Wind Denmark har beregnet, at der sidste år blev afbrudt danske vindmøller svarende til en energimængde konverteret til brint, som i teorien kunne holde +3000 brint-busser eller +20.000 brint-taxaer kørende i et helt år. Mange brintfærger ville således også kunne forsynes, hvis vindmøllerne ikke holdt kunstigt stille. (https://winddenmark.dk/nyheder/2020-boed-paa-rekordhoej-produktion-fra-landets-vindmoeller)

• Projektet fastslår, at det er muligt med dagens teknologi at retrofitte danske indenrigsfærger med brintteknologi, som for nogle kommuner vil give en CO2 reduktion på op til 25% af deres totale CO2- og emissionsudledning.

• Mange af de danske indenlands færger vil med fordel kunne retrofittes eller udskiftes med en ren batterielektrisk fremdrivningsteknologi, men her er manglende udbygning af de lokale elforsyningsnet en faktor, der vil sætte begrænsninger for effektiv ladning af f.eks. en batterifærge.

• Overfarter med høj intensitet og kort havnetid vil også være udfordret ved el-drift, da dette vil kræve kraftige og dyre ladeanlæg for at kunne opretholde driften, som ikke økonomisk vil være en rentabel løsning. Her er brint brændselsceller en oplagt mulighed, når der skal findes en CO2- og emissionsfri fremdrivning.

• Danske virksomheder står klar med viden, teknologi og arbejdskapacitet både til retrofit- og nybygningsprojekter inden for elektriske systemer, brintleverancer, fyldeanlæg, batteri og brændselsceller mv.

• I projektet blev det endvidere undersøgt, at det lovgivningsmæssigt er muligt at benytte brint til maritim transport.

• Den økonomiske rentabilitet ved brint brændselsceller ligger indenfor rækkevidde. Dog vil de aktuelle lave oliepriser medvirke til at begrænse konverteringerne af færgerne, medmindre der fra politisk side stilles øgede krav om prioritering af CO2- og emissionsfri færgetransport.

Kilde: Danske Maritime og Dansk Energirådgivning

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

02.07.2025Maritimedanmark.dk

Læsøfærgen: Historisk beslutning - men pengene mangler

01.07.2025Maritimedanmark.dk

Norden sælger ud igen - nu er 16 solgt i år

30.06.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen øger både top- og bundlinje i 2025

30.06.2025Maritimedanmark.dk

Maersk genoptager anløb i Haifa i dag

30.06.2025Maritimedanmark.dk

To millioner færre tager færgen over Sundet

28.06.2025Maritimedanmark.dk

Kinesisk militær på russiske skibe i Arktis

27.06.2025Maritimedanmark.dk

Trump kan ikke overtage Grønland uden kamp

26.06.2025Maritimedanmark.dk

Øresundslinjen i tvist med Konkurrencerådet

Jobmarked

Se alle

Skoleskibet Danmark

Maskinchef til Skoleskibet DANMARK

Vil du være med til at uddanne fremtidens søfolk og sikre teknikken ombord på Skoleskibet DANMARK? MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger maskinmester til en fast stilling med udmønstringer på 1:1 ordning og periodevis arbejde i land på MARTEC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Chief Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen

Småøernes færgeselskaber søger for Slagelse Kommune, en fast skipper/styrmandsafløser til Agersø-Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

30.07.2025

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent

Havneassistenten indgår i døgnvagten, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

13.07.2025

Fiskeristyrelsen

Maskinmester til Landbrugs- og Fiskeristyrelsens kontrolskib Nordsøen

Har du lyst til at indgå i et mindre team, der medvirker til at udføre fiskerikontrol til søs ved at varetage vedligehold og service i maskinrummet? Så søger Landbrugs- og Fiskeristyrelsen en maskinmester til fiskerikontrolskibet Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

19.07.2025

Maritimedanmark.dk

Salgstalent søges til salg af b2b-medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye kollega hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Second Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Third Engineer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognise it and what you can do to prevent it.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Hazards and Personal Safety (E-learning course - afholdes løbende)

This course on workplace hazards and personal safety, will inform you about the general hazards you will find offshore, how to evaluate them, and continue to carry out your duties as safely as possible.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Violence awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about different types of workplace violence, signs of potential violence and how best to respond. You will be able to explain the importance and purpose of a workplace violence prevention program and identify violence hazard prevention and controls.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Violence Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about different types of workplace violence, signs of potential violence and how best to respond. You will be able to explain the importance and purpose of a workplace violence prevention program and identify violence hazard prevention and controls.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course