Klik venligst
danskerederier.gif
Video

Første tur med brinttankskib bliver forsinket

Første tur med brinttankskib bliver forsinket
Suiso Frontier under monteringen af den 1.250 m3 store brinttank. Foto: Kawasaki.com

Onsdag 3. marts 2021 kl: 14:15


Verdens første dedikerede brinttankskib, Suiso Frontier, skulle være afsejlet fra Australien med sin første last flydende brint for Kawasaki Heavy Industries i denne måned. Men pandemien forsinker premieren, oplyser selskabet.

Verdens første dedikerede tankskib til transport af flydende brint, skulle være afsejlet fra Japan mod Australien for længst for at være klar til at hente sin første last.
Men coronaen har forsinket afrejsen.

“Suiso Frontier har installeret udstyr fra nogle udenlandske leverandører, og deres ingeniører skal rejse til Japan for at undersøge, om det er installeret korrekt. Men de har ikke været i stand til at rejse på grund af pandemien,” siger en talsmand for Kawasaki Heavy.

“Vi kan ikke sige noget om, hvor længe demonstrations-turen vil blive forsinket på grund af usikkerheden med pandemien,” sagde han videre og tilføjede at afrejsen kunne ske i eller efter foråret.

Suiso (der betyder brint på japansk) Frontier blev søsat i december 2019 og er bygget til at kunne transportere flydende brint nedkølet til minus 253 grader i en 1.250 kubikmeter vacuum-isoleret dobbeltsidet tank, der blev installeret i slutningen af 2020.

Skibet på 116 meter har en bruttotonnage på ca. 8.000 t og drives frem diesel-elektrisk.
Den flydende brint, som senere skal transporteres til Japan er fremstillet af australske brunkul.

Planen er på sigt, at den CO2, der udledes ved fremstillingen skal opsamles. Men det sker ikke under pilotprojektet, der således fremstiller flydende brint, der er mere brunt end grønt. CO2 udledningen forsvinder i det blå.

Se video fra søsætningen af Suiso Frontier herunder.



Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Fondsdonation sikrer nyt havforskningsskib
- Klimavenligere biltransportskib søsat
- Maersk Tankers sælger seks nye tankskibe
- Allerede 27 LNG-drevne skibe sat i ordre i år
- Fuld gang i testen af Samsø-hurtigfærge
- Første brint-drevne flodpram søsættes i år
- Kinesisk værfts-gigant vinder ordre på 13
- Ny DFDS færge tager form
- Første bestilling siden corona-krisens start
- Fjord Lines nye FSTR er på vej gennem Suez
- Seaspan fortsætter vækst: 6 nye bestilt
- To nye isbrydende slæbebåde på vej


Dagens mest læste

- Voldsom eksplosion på ro-ro passagerfærge
- Han springer for livet
- Oliespild set på havet hvor ubåd dykkede
- ITF: Tilbageholdt besætning er foreløbig OK
- Miljøstyrelsen går ind i Maersk-sag


Ugens mest læste

- Maersk Eureka ankommet til Long Beach
- Ever Given overvejer at flytte containere
- Samsø-færger kollideret i Sælvig havn
- Kræver millioner for redningsoperation
- Nye kampfly styrker det danske søværn
- Lilleøre på værft i Frederikshavn
- Rusland lukker for Kerchstrædet
- Menneskelig fejl årsag til påsejling
- Giganten Berge Stahl solgt til skrot
- Skal danske frømænd nu være flyvende?
Klik venligst
Klik venligst