Hempel leverer fremgang trods corona
Danske Hempel klarede sig godt gennem et udfordrende 2020 og leverer fremgang på omsætningen trods pandemien. Virksomheden fastholder sin ambitiøse 2025 strategi og jagter opkøb for at nå målet om at fordoble omsætningen til 3 mia. euro.
Med en organisk vækst på 3,2 pct. i 2020 og en omsætning på 1,542 mia. euro mod 2,5 pct. i 2019, erklærer Hempels direktør sig godt tilfreds i et år hvor det globale coating-marked var vigende, selvom bundlinjen blev reduceret fra 50 til 43 mio. euro.
“Jeg er meget tilfreds med vores præstationer sidste år, hvor det lykkedes os at levere et stærkt resultat trods hidtil usete tider. Vi har nu set en organisk vækst i seks kvartaler i træk og været i stand til at reducere vores gæld yderligere. Dette sætter os i en stærk position i de kommende år,” siger Lars Petersson, der er CEO i Hempel.
På den baggrund er Hempel klar til at sætte turbo på væksten i de kommende år med strategien “Double Impact”, der blev lanceret i januar. Målet er at fordoble omsætningen til 3 mia. euro i 2025 og midlet er blandt andet opkøb.
“Med købet af Wattyl, har vi allerede taget det første skridt i den retning, og købet vil have en stor postive påvirkning af vores udbredelse i Syd og Østasien og understreger vores vækstambitioner indenfor vores dekorative og beskyttende segmenter,” siger Lars Petersson.
Det var ikke mindst vækst inden for Marine segmentet specielt i Asien-Pacific området, der bidrog til væksten i 2020. Her kom mange skibe i tørdok for planlagt vedligeholdelse og Hempels coatingprodukt Hempaguard X7 nåede op på at være blevet brugt på skibe 2.000 gange.
Siden lanceringen har produktet ifølge Hempel betydet et samlet mindre brændstofforbrug på 7,6 mio. tons og sænket skibenes CO2 udledning med 23,5 mio. tons.
Kilde: Hempel