Storskalatest med metanol i Aalborg

Alfa Lavals testcenter i Aalborg bliver snart centrum for storskalatest af metanol som skibsbrændstof. Her skal Alfa Laval sammen med blandt andre MAN Energy Solutions undersøge muligheden for at få en almindelig skibsmotor til at køre på metanol i stedet for diesel.

Foto: Alfa LAval.

”Indtil nu har afbrænding af metanol krævet en pilottænding med brændselsolie. Det kræver to brændstofledninger og forskellige typer brændstoftanke ombord. Hvis metanol fra vedvarende kilder kunne brændes direkte i standardkompressionsmotorer, ville det være en væsentlig genvej til CO2-neutral søfart”, siger Lars Skytte Jørgensen, Vice President for Technology Development hos Alfa Lavals marinedivision.

Testen hos Alfa Laval er den foreløbige kulmination på et forskningsprojekt, som blev indledt for to år siden med Alfa Laval og MAN Energy Solutions som partnere, og som er finansieret af Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP) under Energistyrelsen. Projektets fokus er at udvikle et metanolbrændstofsystem, der kan tilpasses nuværende dieselmotorer i søfarten.

”Vejen mod ren forbrænding af metanol bliver et afgørende skridt i dekarboniseringen af skibsfarten. Gennem vores samarbejde med Alfa Laval og de øvrige partnere håber vi at kunne gøre det markant lettere at tage dette skridt for hele søfartsbranchen”, siger Klaus Petersen, motorspecialist i Performance & Optimization hos MAN Energy Solutions.

Tidligere tests af projektet på mindre motorer på først Danmarks Tekniske Universitet og senere på Danmarks Teknologiske Institut har vist lovende resultater.

Alfa Lavals testcenter i Aalborg har netop modtaget 5.000 liter biometanol fra biobrændstofproducenten Nordic Green, og brugen af lige præcis biometanol rummer en række fordele, fortæller administrerende direktør i Nordic Green, Bo Gleerup.

”Skal vi lykkes med den grønne omstilling af skibsfarten og hele transportsektoren, kræver det ikke alene, at vi lykkes med at introducere nye grønne brændsler, der virker. Det er lige så afgørende, at vi får styr på forsyningskæderne, så branchen kan få den mængde brændstof, den har brug for”, siger Bo Gleerup-

”Vi producerer vores metanol fra affaldskilder i stedet for ny biomasse, og det rummer en række fordele i den forbindelse. Vi kan i princippet producere metanol ved brug af alle typer organisk materiale – lige fra kartoffelskræller og gamle træmøbler til gylle, som er det, vi har brugt til dette projekt. Dermed bliver de kommende forbrændingstests hos Alfa Laval CO2-neutrale, præcis som fremtidens søfart skal være”.

Den globale maritime industri tegner sig ifølge den internationale maritime organisation IMO for omkring tre procent af den globale CO2-udledning, og når søfarten frem mod 2050 skal forsøge at leve op til IMO’s målsætning om en CO2-reduktion på 50 procent, er det afgørende, at branchen formår at erstatte diesel med nye og grønnere drivmidler.

Kilde: Alfa Laval

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

24.09.2025Maritimedanmark.dk

Kontraherer nyt krydstogtskib hos Meyer Turku

12.09.2025Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Cosco planlægger kæmpe nybygningsordre

11.09.2025Maritimedanmark.dk

US Coast Guard køber ind hos dansk forsvarsvirksomhed

09.09.2025Maritimedanmark.dk

DESMI er først med brændstofpumpe til alle alternative brændstoffer

08.09.2025Maritimedanmark.dk

Knud E. Hansen bag nyt grønt RoRo-koncept

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Kongsberg udvider på Aalborg havn

01.09.2025ME Production

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Livsglad & Serviceminded Kystskipper søges til Danmarks eneste trækkabelfærge & el færge uden batterier ombord

Færgeriet søger hurtigst muligt - 1 Færgefører til fast stilling på ”Udbyhøj Kabelfærge” der sejler på Randers fjord mellem Udbyhøj N – Udbyhøj S.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

30.09.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Batteri-eldrift i skibe - Basis (1 DAG)

Uddannelsens overordnede formål er at opnå viden om batteriteknologi, driftsfilosofi og sejladsplanlægning samt færdigheder og kompetencer i batteridrift i skibe med fokus på sikkerhed, driftsoptimering og vedligehold, herunder også hybride løsninger.

Dato

24.09.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Batteri-eldrift i skibe - Udvidet (2 dage)

(Overbygning af Basis kurset.)

Dato

25.09.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Advanced course for oil and chemical tanker

Advanced course for Oil and Chemical tanker opfylder STCW konventionen Regulation A-V/1-1 paragraph 2 og Regulation A-V/1-1 paragraph 3

Dato

29.09.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Bridge ressource management (BRM)

Dette intensive kursus i Bridge Resource Management (BRM) henvender sig til navigationsofficerer og overstyrmænd, som ønsker at opretholde og styrke deres operative og beslutningsmæssige kompetencer i broteamet.

Dato

30.09.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Bridge Resource Management (BRM) / Genopfriskning af Shiphandling

Dette intensive kursus kombinerer Bridge Resource Management (BRM) med en genopfriskning i praktisk shiphandling, og henvender sig til navigationsofficerer og overstyrmænd, som ønsker at opretholde og styrke deres operative og beslutningsmæssige kompetencer.

Dato

30.09.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.10.2025

Sted

Digital course