Klik venligst
danskerederier.gif

Havnekrise først nedkæmpet i 2. halvår

Havnekrise først nedkæmpet i 2. halvår
Der er fortsat dusinvis af skibe i kø ud for havnene på den amerikanske vestkyst. Arkivfoto.

Onsdag 10. marts 2021 kl: 10:57


Dusinvis af store containerskibe venter fortsat i kø ud for primært havnene på den amerikanske vestkyst, drevet af en usædvanlig høj efterspørgsel på importvarer kombineret med en arbejdsstyrke i havnen, der er decimeret på grund af pandemien. Og en normalisering trækker ud.

Der er i øjeblikket ingen tegn på, at ventetiderne for containerskibe ved havnene på den amerikanske vestkyst falder. Tværtimod viser en analyse fra Splash, at skibene fortsat hober sig op, ligesom trængslen nu også rammer Singapore, hvor ventetiden på at komme i havn for et stort containerskib med en kapacitet på 18.000 teu nu ligger på fem-syv dage mod en normal turn-around tid på to-tre dage.

Problemerne har betydet, at containerrederiernes pålidelighed i forhold til at ankomme til tiden er rekordlav. Således ankommer under halvdelen af Maersks skibe til tiden, hvilket i sidste uge på TPM-konferencen fik chefen for Maersk Ocean, Vincent Clerc, til at sige, at “vi er forfærdede over det serviceniveau, vi er tvunget til at levere”.

Andre rederier gør det endnu ringere.
For at undgå at forsinkelserne spreder sig yderligere fra havnene i Los Angles og Long Beach, har Maersk og MSC ifølge Alphaliner besluttet at afkoble transpacific delen af de to Europa-Asien-US vestkyst pendul-ruter i deres 2M-netværk for at reducere eksponeringen af havneforsinkelserne på Europa-Asien sejladserne.

Og afskiberne fik på TPM container konferencen besked om, at de må væbne sig med tålmodighed til anden halvdel af året, inden situationen forventes normaliseres på container handelsruterne.

Ud over de gener, som den forsinkede levering af varer skaber for kunderne, kan de overbebyrdede havne også generere ekstraomkostninger for afskiberne, hvis de ikke får tømte containerne returneret inden for fem dage.

Så tikker taxameteret nemlig for hver dag, tilbageleveringen forsinkes.

Sea-Intelligence fortæller således i en pressemeddelelse, at Hapag-Lloyd i USA sender en regning på 500 dollar for en container, der først bliver leveret tilbage til depotet efter syv dage, mens regningen løber op i 1.000 dollar pr. container hvis den først bliver tilbageleveret på dag ti.

Kilde: Splash.



Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Grenaa Havn fastholder omsætningen
- APM Terminal trækker Toldstyrelsen til havn
- Hirtshals Havn får resultatet halveret i 2020
- Ny ugentlig containerrute til Hanstholm
- Skagen Havn har valgt leverandør
- Aarhus Havn anviser vej til CO2-neutralitet
- Fisk landet i danske havne faldet i værdi
- Gigantisk krydstogtskib anløber Skagen
- CMA CGM vil genopbygge Beiruts havn
- Godsomsætningen voksede trods pandemienmien
- Aarhus Havn jubler over udsigt til tunnel
- Göteborg gør sig til i kølvandet på Suez-kaos


Dagens mest læste

- Voldsom eksplosion på ro-ro passagerfærge
- Han springer for livet
- Oliespild set på havet hvor ubåd dykkede
- ITF: Tilbageholdt besætning er foreløbig OK
- Miljøstyrelsen går ind i Maersk-sag


Ugens mest læste

- Maersk Eureka ankommet til Long Beach
- Ever Given overvejer at flytte containere
- Samsø-færger kollideret i Sælvig havn
- Kræver millioner for redningsoperation
- Nye kampfly styrker det danske søværn
- Lilleøre på værft i Frederikshavn
- Rusland lukker for Kerchstrædet
- Menneskelig fejl årsag til påsejling
- Giganten Berge Stahl solgt til skrot
- Skal danske frømænd nu være flyvende?
Klik venligst
Klik venligst