Svitzer: Samarbejde var afgørende i Suez
Det A.P. Møller - Maersk ejede Svitzer havde to slæbebåde i gang i forbindelse med arbejdet med at trække Ever Given fri. Fire hold - i alt 20 besætningsmedlemmer arbejdere døgnet rundt sammen med 11 andre slæbebåde og to uddybningsfartøjer.
De to Svitzer-slæbebåde, Port Said 1 og 2, ankom til stedet efter en ti timer lang sejlads fra deres base i Port Said, og var beskæftiget på Ever Givens bagbordsside, hvor de skubbede på, for at få skibet gjort fri.
Besætningerne fik specielt til opgave at skubbe på denne kritiske del af skibet, da de havde ydet støtte til Suez-kanal Myndigheden (SCA) under to tidligere grundstødninger, oplyser Svitzer.
Slæbebåden Port Said 2 var i går eftermiddags en af dem, der eskorterede Ever Given til Great Bitter Lakes.
“Efter seks udfordrende og nervepirrende dage og med verdens øjne på os alle, er vi ekstraordinært stolte af det utrættelige arbejde, som besætningerne på Port Said 1 og 2 har leveret for at fremskynde fritrækningen af Ever Given,” udtaler Kasper Nilaus, CEO i Svitzer.
“I Svitzer er det at gøre svære ting på vanskelige steder en del af vores DNA, men alligevel har dette været en af de mere spektakulære og vanskelige opgaver, vi har stået overfor som global slæbeoperatør,” tilføjer han.
Svitzer-topchefen priste i øvrigt SCA´s “fantastiske projekt-management og orkestrering” som afgørende for at løse problemet.
“De unikke omstændigheder ved Ever Givens grundstødning gjorde bjærgningsoperationen til en meget kompleks opgave,” siger Svitzer og tilføjer, at samarbejdet med de øvrige partnere gjorde skibet fri tidligere end forventet.
Kilde: TradeWinds