Concordia har brug for kapital efter mio-tab
Det har været særdeles hårdt at være produkttankrederi i 1. kvartal. Concordia Maritime har efter et underskud i 1. kvartal på 120 mio. svenske kr. brug for at få tilført ny kapital og er i forhandlinger med banker og Stena-koncernen, der ejer godt halvdelen af selskabet.
1. kvartal i år blev et af de svageste i Concordia Maritimes historie, konstaterer Kim Ullman, der er selskabets topchef. Det er pandemien, der har været med til at banke olieforbruget ned med lave rater til følge og oven i det, har rederiet haft store udgifter til installering af bl.a. ballastvand-systemer.
Det har gjort det nødvendigt for selskabet at bede bankerne om en undtagelse fra de normale lånebetingelser frem til udgangen af juni. Concordia forsøger ind til da at forhandle sig frem til en løsning, der kan forstærke rederiets finansielle situation, med banker og Stena-koncernen.
Selvom markedet for produkttankskibe fortsat er svagt, tror Concordia Maritime på en bedring i løbet af 2. kvartal på grund af OPEC´s planer om at øge mængderne fra maj.
Omsætningen faldt fra 348,6 mio. sv. kr. i 1. kvartal i 2019 til godt det halve - 179,6 mio. sv. kr. i 1. kvartal 2020.
Driftsindtjeningen før afskrivninger (EBITDA) blev i 1. kvartal negativ med 45,7 mio. sv. kr. mod et plus på 123,2 mio. i samme kvartal i 2019.
Kilde: Concordia Maritime