Opturen fortsætter på de lange kontrakter

Mens verdens største containerrederier skovler penge ind og opjusterer deres forventninger til årsresultaterne, må afskiberen omvendt betale stadig stadig mere for fragten, når de indgår langtidskontrakter. Alene i april steg priserne med 4,1 pct.

Arkivfoto..

Stigningen i april betyder, at priserne på de lange kontrakter siden december er steget med 23,5 pct.

Ifølge norske Xeneta, der følger priserne gennem indberetninger fra ledende afskibere og speditører, fortsætter prisstigningerne på alle de store ruter verden rundt uden umiddelbar udsigt til en vending.

“Tværtimod har Ever Givens blokade af Suez-kanalen lagt endnu større pres på forsyningskæderne, der allerde er presset af mangel på kapacitet, containere, overfyldte havne og påvirkningerne fra corona-pandemien,” skriver Xeneta.

“Det har været endnu en utrolig måned i et unikt år for container-shipping segmentet,” siger Patrik Berglund, der er CEO i Xeneta om udviklingen i april.

I USA er der fortsat store flaskehalse, der sammen med en stærk efterspørgsel - delvis drevet af ændrede vaner i forhold til benyttelsen af e-handelsplatforme -

driver rateudviklingen, mens blokaden af Suez-kanalen i Europa har skabt en domino effekt, der har forsinket skibene og

skaber overfyldte havne.

“Det betyder også, at mange containere er havnet de forkerte steder uden planer for at sende dem videre,” siger Berglund.

Det efterlader rederierne med alle kort på hånden og gør dem i stand til at vælge til og fra blandt de mest givtige opgaver.

“Og det lover ikke godt for afskiberne, der er desperate efter meget tiltrængte fald i raterne,” mener direktøren.

Men det er der ikke udsigt til lige foreløbig, påpeger han, med henvisning til at import benchmark i Europa fortsat er på himmelflugt med en stigning i april på 5,4 pct. i forhold til marts og nu er oppe med 43 pct. i forhold til april i fjor.

At det er gode tider for indtjeningen i de store rederier, har Maersk leveret det seneste eksempel på med en opjustering af forventningerne til driftsindtjeningen for hele året med op med utrolige

50 pct. til mellem 80 mia. kr. og 92 mia. kr.

Kilde: Xeneta

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder skifter navn men fastholder drift

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Travleste passager-måned i 17 år

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge yderligere forsinket

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Clipper ansætter ny Head of Global Operations

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Masser af bananer

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Nyt alternativt brændstofforsøg på Laura Maersk

07.12.2025Maritimedanmark.dk

18 migranter omkommet

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Søfolk fri efter måneders fangenskab hos Houthierne

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark