Historisk mange containere efterlades
Det har aldrig været så dyrt at få transporteret en container mellem verdensdelene, men samtidig har der aldrig været så mange, der bliver efterladt i havnene på grund af mangel på plads på skibene. Den såkaldte rollover andel slog negativ rekord i april.
Høje rater og rekord-mange skibe, der ikke ankommer til tiden, har været den nye normal i de sidste mange måneder i container-shipping industrien.
Og nu viser en undersøgelse foretaget af Project44, at andelen af containere, der ikke kom om bord som planlagt - den såkaldte rollover andel -
nåede op på 39 pct. i april.
Gennemsnitstallet dækker over store forskelle både blandt havnene og containerrederierne.
Værst så det ud i havnen i Port Clang i Malaysia, hvor hele 64 pct. af containerne blev efterladt på kajen, mens andelen i Piræus var 59 pct. og Rotterdam 54 pct.
Blandt rederierne toppede CMA CGM negativt med 56 pct. efterfulgt af ANL med 54 pct. og ONE med 53 pct.
Maersk ligger næstbedst med 34 pct. af containere, der ikke nåede med, mens MSC ser bedst ud med 28 pct.
“Rederierne har set på, at deres rollover-rater er steget hen over året og har indtil videre ikke formået at forbedre situationen,” siger Josh Brazil fra Project44.
“Afskiberne må acceptere dette som den nye virkelighed. De bliver nødt til at begynde på at lave strukturelle ændringer i deres forsyningskæder for at øge visibiliteten, hvis de ønsker at holde hylderne fyldte og fabrikkerne i gang,” tilføjer han.
Kilde: Splash.