Klik venligst
danskerederier.gif

Suez-selvpromovering i video om Ever Given

Suez-selvpromovering i video om Ever Given
Billede fra Suez-kanalens video om Ever Givens grundstødning.

Lørdag 29. maj 2021 kl: 10:00


Under de fortsat voldsomme diskussioner mellem Suez-kanal-myndigheden og ejeren af Ever Given om både ansvaret for grundstødningen og størrelsen på kompensationen for at slæbe det enorme skib fri, har Suez-kanal-myndigheden nu udsendt en video om sin egen præstation.

I videoen fortæller Suez-myndigheden om, hvordan den straks efter grundstødningen tog det fulde ansvar for at trække det 400 meter lange containerskib fri igen - og satte alt ind på at løse opgaven - bl.a. 15 slæbebåde og mere end 600 medarbejdere.

Ever Given, der med en kapacitet på 20.388 teu. er blandt verdens største containerskibe, nåede at blokere den livsvigtige transportvej i seksdage, inden det endelig lykkedes at trække det fri.

Men det er endnu ikke lykkedes for den japanske ejer af skibet, Shoei Kisen, at nå til enighed med Suez-kanal-myndigheden om størrelsen på kompensationen for skibets blokering af kanalen.
Her lagde den egyptiske myndighed ud med at forlange astronomiske 916 mio. dollar, men har siden skruet kravet ned til 550 mio. dollar.

Kravene er hidtil blevet fejet af bordet af Shoei Kisen, der har tilbudt 150 mio. dollar. Og på det seneste er der skruet op for retorikken mellem parterne om ansvaret for grundstødningen.

Ejeren siger, at det er Suez-kanalens ansvar, at skibet overhovedet fik lov at sejle ind i kanalen i det hårde vejr. Lodsen om bord på Ever Given mente angiveligt at det var en dårlig idé, men blev afvist af sit hovedkvarter.

Det afvises af Suez-myndigheden, der omvendt fastslår, at det var kaptajnens ansvar - og han burde ikke have sejlet ind.

“Han kender sit skibs begrænsninger… så han kan sige: Jeg vil ikke sejle ind, jeg føler ikke at vejret er passende,” sagde Suez-kanalens chef, Osama Rabie forleden i et interview med Reuters.

Og i videoen, som du kan se herunder, er der ingen tvivl om, hvem der er heltene i Suez-kanalens egen udlægning.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Marinehjemmeværnet øver samarbejde
- Noahs Ark er ikke sødygtig
- Kombaro udvider kapaciteten til Bornholm
- Lad hornene tude den 25. juni
- Protester mod krydstogt-start i Venedig
- Jubilæum for stor flådeøvelse i Østersøen
- Ikke set før: Michelin bag oppusteligt sejl
- Sikkerhedsrådet advaret om mulig katastrofe
- Dansk fregat affyrede Harpoon-missiler
- Besætningen på Esvagt Njord hædret
- Maersk-skib grundstødte i Suez
- Suez-selvpromovering i video om Ever Given


Dagens mest læste

- De store rederier sidder på markedet
- Norge fastholder sin olie- og gasproduktion
- Marinehjemmeværnet øver samarbejde


Ugens mest læste

- Noahs Ark er ikke sødygtig
- Ikke set før: Michelin bag oppusteligt sejl
- X-Press Feeders beskyldes for cover-up
- Samsø-færge aflyser efter grundstødning
- Nyt polar-ekspeditionsskib ud i lyset
- Pioneering Spirit i ny kraftpræstation
- “Black Box” bjærget fra X-Press Pearl
- Hurtigfærge på grund i New Yorks East River
- Stor interesse for Maersk´s containerfabrik
- Sikkerhedsrådet advaret om mulig katastrofe
Klik venligst
Klik venligst