Miljøstyrelsen lukker sag om Maersk-skibe
Fem udtjente skibe, der tidligere var ejet af Maersk, var ikke omfattet af skibsophugningsreglerne, og derfor lukker Miljøstyrelsen om mulig ulovlig ophugning ved den indiske Alang-kyst, skriver ShippingWatch. Danske Rederier efterlyser et mere nuanceret syn på de indiske ophugningsværfter.
Fire af de fem undersøgte - tidligere Maersk-ejede - skibe blev omflaget i perioden juni-august 2018, mens det femte blev omflaget i 1998. Derfor var ingen af dem omfattet af reglerne i Skibsophugningsforordningen, som trådte i kraft i december 2018, oplyser Miljøstyrelsen til ShippingWatch.
"Miljøstyrelsen vurderer ud fra skibenes havneanløb, at de alle har fungeret operativt frem til tidspunktet, hvor de bliver ophugget. Miljøstyrelsen foretager sig på den baggrund herefter ikke yderligere i sagen vedrørende de fem skibe," lyder det.
Maersk´s brug af ophugningsværfter ved Alang-kysten i Indien blev senest kritiseret i et samråd med miljøminister Lea Wermelin i april, hvor hun beklagede Maersk´s behov for ikke at vælge EU-godkendte værfter.
A.P. Møller - Maersk forsvarer brugen af udvalgte værfter på Alang-kysten, der ifølge Maersk skal leve op til en lang række krav, der mindst flugter med Hong Kong konventionen om skibsophugning, for at komme i betragtning.
Også Danske Rederier forsvarer Maersk og opfordrer til et mere nuanceret syn på de indiske værfter.
“Alle ophugningsværfter i Indien bliver skåret over en kam, men det er simpelthen for unuanceret,” siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.
“Jeg og mine kolleger har været i Indien og besøgt nogle af værfterne for at se forholdene med egne øjne. Her ligger de optimerede og moderne anlæg placeret side om side med de slidte og gammeldags anlæg, siger Maria Skipper Schwenn til Søfart.
Redaktionen