Klik venligst
danskerederier.gif
Video

Danske Sternula vinder aftale i Ghana

Danske Sternula vinder aftale i Ghana
Sternula udvikler afløseren for AIS-teknologien, der benytter satellitter. Foto: Sternula.

Torsdag 10. juni 2021 kl: 09:20


Danmarks første kommercielle satellitoperatør, Sternula, har netop underskrevet en ny samarbejdsaftale med de maritime myndigheder i Ghana som en del af et strategisk samarbejde mellem danske og ghanesiske myndigheder, herunder Søfartsstyrelsen og Ghana Maritime Authority.

Det strategiske samarbejde har til formål at styrke den maritime sektor i Ghana og Vestafrika. 

Konkret skal de maritime myndigheder i Ghana bruge Sternulas nyudviklede satellit-service – en såkaldt VHF Data Exchange System-løsning (VDES) – som gør det muligt for lokale, maritime aktører at sende pålidelige og præcise varsler til søfarende og dermed øge sikkerheden i farvandet ud for Ghanas kyst.
 
“Vi er naturligvis meget glade for aftalen, som skal understøtte den positive udvikling af den maritime sektor i Ghana. Næsten 90 procent af Vestafrikas handel bliver håndteret til søs, så vi ser et kæmpe potentiale i at implementere vores satellitbaserede e-Navigation-teknologi for at styrke hele den maritime industri,” fortæller CEO i Sternula, Lars Moltsen.

Som et af Afrikas ledende søfartsnationer tiltrækker Ghana i disse år mere og mere handelstrafik i og omkring landets største havne. Derfor er det fra politisk side blevet en prioritet at integrere nye teknologier til at forbedre den maritime sikkerhed og sikre effektivitet i den maritime forsyningskæde, skriver Stenula i en pressemeddelelse.

Sternula er i fuld gang med at udvikle verdens første VDES-satellitnetværk, der forventes at blive kommercielt tilgængelig for maritime serviceaktører og myndigheder i 2023. VDES bygger på egenskaberne af den velkendte AIS-teknologi, som også understøtter udviklingen af e-Navigation-løsninger:

“Utilstrækkelig dækning er ofte en udfordring for maritime myndigheder i lande og områder med skrøbelig infrastruktur. Derfor er det blevet naturligt at kigge mod digitale løsninger, som eksempelvis VDES, der kan sikre stabil dækning til en meget billig pris, mens sikkerhed og effektivitet højnes,” siger Lars Moltsen, som uddyber:

“Derudover har coronapandemien vist os, at digitale løsninger er særligt værdiskabende i maritime aktiviteter, som normalvis vil kræve fysisk tilstedeværelse, eksempelvis ved inspektioner ombord på skibet. Med en VDES-forbindelse kan myndigheder og tjenesteudbydere kommunikere med fartøjer uden at kræve, at de har internet-dækning.”

Kilde: Sternula.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Sovcomflot misser betaling for nybygning
- Overflod af containere på vej efter krisen
- International Day for Women in Maritime
- Fuldt hus hos Orskov i Frederikshavn
- Grønland vil udvikle brint fra vandkraft
- Afledte effekter rammer hårdest
- OSK Group scorer hattrick ved prisuddeling
- Urenset ballastvand har medvirket til stigning
- Svanehøj slår hul til nyt kæmpemarked
- Vestas i strid modvind efter nedjustering
- Skibsbyggeri kan vende tilbage til Lindø
- Vindere og tabere reagerer på MAN-planer


Dagens mest læste

- Maersk forlænger plastikoprydning med et år
- Serie følger de værnepligtige på Dannebrog
- Skagen Havn får nye administrative rammer
- Danmark støtter Ukraine med missiler
- Ukrainer død i arbejdsulykke på Esbjerg Havn


Ugens mest læste

- Overflod af containere på vej efter krisen
- Nu kører Maersk uden om Rusland
- Elbil i brand på færge - hvad så?
- Sovcomflot misser betaling for nybygning
- Stena fejrer med første kvindelige kaptajn
- Rusland udpeger afløser for Moskva
- Gigantmøller testes ud for Frederikshavn
- Kina øger importen af billig russisk olie
- Havnedirektør hjemsendt efter opsigelse
- Grækenland er helle for russiske STS-opps
Klik venligst
Klik venligst