Klik venligst
danskerederier.gif
Video

Danske Sternula vinder aftale i Ghana

Danske Sternula vinder aftale i Ghana
Sternula udvikler afløseren for AIS-teknologien, der benytter satellitter. Foto: Sternula.

Torsdag 10. juni 2021 kl: 09:20


Danmarks første kommercielle satellitoperatør, Sternula, har netop underskrevet en ny samarbejdsaftale med de maritime myndigheder i Ghana som en del af et strategisk samarbejde mellem danske og ghanesiske myndigheder, herunder Søfartsstyrelsen og Ghana Maritime Authority.

Det strategiske samarbejde har til formål at styrke den maritime sektor i Ghana og Vestafrika. 

Konkret skal de maritime myndigheder i Ghana bruge Sternulas nyudviklede satellit-service – en såkaldt VHF Data Exchange System-løsning (VDES) – som gør det muligt for lokale, maritime aktører at sende pålidelige og præcise varsler til søfarende og dermed øge sikkerheden i farvandet ud for Ghanas kyst.
 
“Vi er naturligvis meget glade for aftalen, som skal understøtte den positive udvikling af den maritime sektor i Ghana. Næsten 90 procent af Vestafrikas handel bliver håndteret til søs, så vi ser et kæmpe potentiale i at implementere vores satellitbaserede e-Navigation-teknologi for at styrke hele den maritime industri,” fortæller CEO i Sternula, Lars Moltsen.

Som et af Afrikas ledende søfartsnationer tiltrækker Ghana i disse år mere og mere handelstrafik i og omkring landets største havne. Derfor er det fra politisk side blevet en prioritet at integrere nye teknologier til at forbedre den maritime sikkerhed og sikre effektivitet i den maritime forsyningskæde, skriver Stenula i en pressemeddelelse.

Sternula er i fuld gang med at udvikle verdens første VDES-satellitnetværk, der forventes at blive kommercielt tilgængelig for maritime serviceaktører og myndigheder i 2023. VDES bygger på egenskaberne af den velkendte AIS-teknologi, som også understøtter udviklingen af e-Navigation-løsninger:

“Utilstrækkelig dækning er ofte en udfordring for maritime myndigheder i lande og områder med skrøbelig infrastruktur. Derfor er det blevet naturligt at kigge mod digitale løsninger, som eksempelvis VDES, der kan sikre stabil dækning til en meget billig pris, mens sikkerhed og effektivitet højnes,” siger Lars Moltsen, som uddyber:

“Derudover har coronapandemien vist os, at digitale løsninger er særligt værdiskabende i maritime aktiviteter, som normalvis vil kræve fysisk tilstedeværelse, eksempelvis ved inspektioner ombord på skibet. Med en VDES-forbindelse kan myndigheder og tjenesteudbydere kommunikere med fartøjer uden at kræve, at de har internet-dækning.”

Kilde: Sternula.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk Container Industry får ny topchef
- Brexit-pulje til den danske maritime branche
- MAN vil halvere egne CO2-emissioner
- Maritimt fremstød til Finland og Åland
- Første dansk udviklede svingkøl solgt
- Fuldautomatisk skrotning af udtjente skibe
- Stor aftale om kranudstyr til Forsvaret
- Scanel får Orskov Group som medejer
- Fremtidens skibsfart kræver politisk fokus
- Alfa Laval udvider testcenter i Aalborg
- Svanehøj udvikler ny LNG fuel-pumpe
- Norsk skoleskib bygges i Danmark


Dagens mest læste

- Russisk krigsskibe gemmer sig ved Danmark
- Containermarkedet risikerer overkapacitet
- Stena Bulk vil lagre CO2 under sejlads
- Rusland holdes væk fra sprængningssteder
- Stor interesse for at høre om forsvarspolitik


Ugens mest læste

- Russisk skib ankret op i dansk farvand
- Rapport: Derfor kæntrede Henriette Sand
- Russisk krigsskibe gemmer sig ved Danmark
- Står du lige og mangler et krydstogtskib
- Kapring var i virkelighed forsikringssvindel
- Gamle isbrydere skrottes inden længe
- Mærsk bestiller yderligere seks metanolskibe
- Stor flådeaktivitet ud for Bornholm
- Sidste Tyra II kranløft sætter verdensrekord
- Rusland: Der er muligt at reparere gasrør
Klik venligst
Klik venligst