Klik venligst
danskerederier.gif
Video

Danske Sternula vinder aftale i Ghana

Danske Sternula vinder aftale i Ghana
Sternula udvikler afløseren for AIS-teknologien, der benytter satellitter. Foto: Sternula.

Torsdag 10. juni 2021 kl: 09:20


Danmarks første kommercielle satellitoperatør, Sternula, har netop underskrevet en ny samarbejdsaftale med de maritime myndigheder i Ghana som en del af et strategisk samarbejde mellem danske og ghanesiske myndigheder, herunder Søfartsstyrelsen og Ghana Maritime Authority.

Det strategiske samarbejde har til formål at styrke den maritime sektor i Ghana og Vestafrika. 

Konkret skal de maritime myndigheder i Ghana bruge Sternulas nyudviklede satellit-service – en såkaldt VHF Data Exchange System-løsning (VDES) – som gør det muligt for lokale, maritime aktører at sende pålidelige og præcise varsler til søfarende og dermed øge sikkerheden i farvandet ud for Ghanas kyst.
 
“Vi er naturligvis meget glade for aftalen, som skal understøtte den positive udvikling af den maritime sektor i Ghana. Næsten 90 procent af Vestafrikas handel bliver håndteret til søs, så vi ser et kæmpe potentiale i at implementere vores satellitbaserede e-Navigation-teknologi for at styrke hele den maritime industri,” fortæller CEO i Sternula, Lars Moltsen.

Som et af Afrikas ledende søfartsnationer tiltrækker Ghana i disse år mere og mere handelstrafik i og omkring landets største havne. Derfor er det fra politisk side blevet en prioritet at integrere nye teknologier til at forbedre den maritime sikkerhed og sikre effektivitet i den maritime forsyningskæde, skriver Stenula i en pressemeddelelse.

Sternula er i fuld gang med at udvikle verdens første VDES-satellitnetværk, der forventes at blive kommercielt tilgængelig for maritime serviceaktører og myndigheder i 2023. VDES bygger på egenskaberne af den velkendte AIS-teknologi, som også understøtter udviklingen af e-Navigation-løsninger:

“Utilstrækkelig dækning er ofte en udfordring for maritime myndigheder i lande og områder med skrøbelig infrastruktur. Derfor er det blevet naturligt at kigge mod digitale løsninger, som eksempelvis VDES, der kan sikre stabil dækning til en meget billig pris, mens sikkerhed og effektivitet højnes,” siger Lars Moltsen, som uddyber:

“Derudover har coronapandemien vist os, at digitale løsninger er særligt værdiskabende i maritime aktiviteter, som normalvis vil kræve fysisk tilstedeværelse, eksempelvis ved inspektioner ombord på skibet. Med en VDES-forbindelse kan myndigheder og tjenesteudbydere kommunikere med fartøjer uden at kræve, at de har internet-dækning.”

Kilde: Sternula.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Coronapas - også i maritime virksomheder
- Fyn klar til næste robotrevolution
- Bladt Industries vinder ny stor ordre
- Grøn omstilling kan redde liv og spare mia.
- Alfa Laval tilslutter sig Call to Action
- Bladt Industries henter kæmpeordre i USA
- Cadeler sikrer sig aftale til 45 mio. euro
- Forsvarsminister: Byg nye skibe i Danmark
- Christina Ørskov kåret til Årets Ejerleder
- Hydratech Industries solgt til Sverige
- Danske satellitter i rummet over Vestafrika
- Lær mere om bæredygtige teknologier


Dagens mest læste

- Femern: Fuld fart på gravemaskinerne
- Pirater bringer Danmark i juridisk knibe
- Dansk vindmølleskib udflages til Japan
- Passagerer må ikke blive i bilerne
- Video: Kina øver hangarskibs operationer


Ugens mest læste

- Sådan fjerner man et skibsvrag
- USA har dræbt ni iranske marinesoldater
- 20 skibe sidder fast i isen nord for Rusland
- Tag på en 115 år gammel sejlads
- Fond sikrer skibsværft mod overtagelse
- To fragtskibe på grund i Kielerkanalen
- Yara Birkeland på jomfrurejse til Oslo
- Malik Arctica er på vej til Sydpolen
- Vold mod skibsførere efterforskes ikke
- Verdens største brøndbåd leveret
Klik venligst
Klik venligst