Klik venligst
danskerederier.gif
Video

Danske Sternula vinder aftale i Ghana

Danske Sternula vinder aftale i Ghana
Sternula udvikler afløseren for AIS-teknologien, der benytter satellitter. Foto: Sternula.

Torsdag 10. juni 2021 kl: 09:20


Danmarks første kommercielle satellitoperatør, Sternula, har netop underskrevet en ny samarbejdsaftale med de maritime myndigheder i Ghana som en del af et strategisk samarbejde mellem danske og ghanesiske myndigheder, herunder Søfartsstyrelsen og Ghana Maritime Authority.

Det strategiske samarbejde har til formål at styrke den maritime sektor i Ghana og Vestafrika. 

Konkret skal de maritime myndigheder i Ghana bruge Sternulas nyudviklede satellit-service – en såkaldt VHF Data Exchange System-løsning (VDES) – som gør det muligt for lokale, maritime aktører at sende pålidelige og præcise varsler til søfarende og dermed øge sikkerheden i farvandet ud for Ghanas kyst.
 
“Vi er naturligvis meget glade for aftalen, som skal understøtte den positive udvikling af den maritime sektor i Ghana. Næsten 90 procent af Vestafrikas handel bliver håndteret til søs, så vi ser et kæmpe potentiale i at implementere vores satellitbaserede e-Navigation-teknologi for at styrke hele den maritime industri,” fortæller CEO i Sternula, Lars Moltsen.

Som et af Afrikas ledende søfartsnationer tiltrækker Ghana i disse år mere og mere handelstrafik i og omkring landets største havne. Derfor er det fra politisk side blevet en prioritet at integrere nye teknologier til at forbedre den maritime sikkerhed og sikre effektivitet i den maritime forsyningskæde, skriver Stenula i en pressemeddelelse.

Sternula er i fuld gang med at udvikle verdens første VDES-satellitnetværk, der forventes at blive kommercielt tilgængelig for maritime serviceaktører og myndigheder i 2023. VDES bygger på egenskaberne af den velkendte AIS-teknologi, som også understøtter udviklingen af e-Navigation-løsninger:

“Utilstrækkelig dækning er ofte en udfordring for maritime myndigheder i lande og områder med skrøbelig infrastruktur. Derfor er det blevet naturligt at kigge mod digitale løsninger, som eksempelvis VDES, der kan sikre stabil dækning til en meget billig pris, mens sikkerhed og effektivitet højnes,” siger Lars Moltsen, som uddyber:

“Derudover har coronapandemien vist os, at digitale løsninger er særligt værdiskabende i maritime aktiviteter, som normalvis vil kræve fysisk tilstedeværelse, eksempelvis ved inspektioner ombord på skibet. Med en VDES-forbindelse kan myndigheder og tjenesteudbydere kommunikere med fartøjer uden at kræve, at de har internet-dækning.”

Kilde: Sternula.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Salget af danske MCI rykker nærmere
- Stor interesse for Maersk´s containerfabrik
- Danske Sternula vinder aftale i Ghana
- Miljøstyrelsen lukker sag om Maersk-skibe
- Semco Maritime etablerer sig i Polen
- Ny finansiel hjælp til nødlidende værfter
- Danske Maritime tilfreds med eksport-tiltag
- Faaborg Værft ramt af storbrand
- Bladt indgår stor fransk offshore kontrakt
- Maersk Supply Service monterer batteripakke
- Fortsat mangel: Hapag-Lloyd investerer igen
- Søby Værft har ny direktør på plads


Dagens mest læste

- De store rederier sidder på markedet
- Norge fastholder sin olie- og gasproduktion
- Marinehjemmeværnet øver samarbejde


Ugens mest læste

- Noahs Ark er ikke sødygtig
- Ikke set før: Michelin bag oppusteligt sejl
- X-Press Feeders beskyldes for cover-up
- Samsø-færge aflyser efter grundstødning
- Nyt polar-ekspeditionsskib ud i lyset
- Pioneering Spirit i ny kraftpræstation
- “Black Box” bjærget fra X-Press Pearl
- Hurtigfærge på grund i New Yorks East River
- Stor interesse for Maersk´s containerfabrik
- Sikkerhedsrådet advaret om mulig katastrofe
Klik venligst
Klik venligst