APM Terminals i Aarhus presset til grænsen
Det globale pres på container-shipping har har nu også ramt APM Terminals, der med en udnyttelsesgrad på 90 pct. er presset til det yderste. Terminalen har ikke plads nok - og chefens arbejde minder om et stort og kompliceret spil Tetris, siger han til Børsen.
“Vi har simpelthen pladsproblemer, fordi de forskydninger, forsinkelser og unormalt store fragtmængder, som præger den øvrige containertransport, nu også rammer Aarhus,” siger Dennis Olesen, der er chef for APM Terminals i Aarhus, der er Danmarks største containerhavn.
Væksten har med 25 pct. alene i årets fem første måneder været enorm og kommer ovenpå en volumenvækst på 12 pct. i 2020. Det skæpper i kassen for terminalen, der håndterer 60 pct. af al dansk eksport og import, men det giver også logistiske problemer.
“Medarbejderne er meget kreative for at få al last igennem, og vi investerer i både mere udstyr og flere medarbejdere. Men man kan desværre ikke bare opfinde eller investere sig væk fra et grundlæggende fysisk pladsproblem,” siger Dennis Olesen til Børsen.
Og det skaber forsinkelser i håndteringen af de enorme containerskibe, når de enkelte containere skal håndteres flere gange end normalt. Således måtte et af Maersk´s største containerskibe bruge en dag mere i havn ved sidste anløb.
Problemerne er globale og senest forværret af situationen i den sydkinesiske havn, Yantian, der har været ramt af Covid-19 udbrud.
Det betyder i øjeblikket forsinkelser på 16 dage for Maersk-skibe på vej til eller fra havnen.
På den amerikanske vestkyst har havnen i Los Angeles også været hårdt ramt forsinkelser og den ekstraordinært store import af varer fra Kina. Som i Aarhus knokler medarbejdere i havnen i Los Angeles også for at håndtere de rekordstore mængder containere og har netop slået rekord ved - som den første havn på den vestlige halvkugle - at håndtere mere end 1 mio. teu på en måned.
APM Terminals i Aarhus håndterede i 2020 623.000 teu, hvilket var rekord.
Kilde: Børsen