Klik venligst
danskerederier.gif

Slut med særlige krav til danske slæbebåde

Slut med særlige krav til danske slæbebåde
NH Towage på arbejde. Arkivfoto.

Torsdag 24. juni 2021 kl: 10:15


Siden 1980’erne har slæbebåde på dansk flag skullet leve op til en række nationale regler, som på flere områder adskiller sig fra internationale regler. Nu harmoniseres de danske regler, der ifølge Danske Rederier har gjort det dyrere at bygge en slæbebåd på dansk flag.

Når opbygningen af en slæbebåd begynder på et værft, skal skibet bygges efter en international klassificering for at blive godkendt som slæbebåd.

Men i Danmark har man siden 1980’erne haft en række nationale krav til slæbebåde, som vil sejle under dansk flag. Det har blandt andet betydet, at skibene skulle bygges med en anden indretning af kamrene og slæbespil ombord på skibet, og en reder har derfor ikke kunnet købe et standard seriebygget skib på et værft.

Det har gjort byggeri af slæbebåde dyrere i Danmark end i under f.eks. de hollandske eller britiske regler.

Men de særlige danske krav er på vej til at blive sløjfet til fordel for de internationale regler, oplyser Danske Rederier. Og det er bl.a. direktør i J.A. Rederiet i Nyborg, Jens Alfastsen, glad for.

”Når vi skal betale flere millioner kroner mere for at få bygget et skib end vores konkurrenter i de omkringliggende lande, så er vi bagud på point, inden vi kommer i gang,” siger Jens Alfastsen.

Også hos NH Towage i Svendborg ser Niels Ove Henriksen frem til, at reglerne nu bliver harmoniseret.

”Der er mange opgaver for slæbebåde i dansk farvand i øjeblikket. Der er behov for slæbebåde ved Femern Bælt, Storstrømsbroen og udbygningen af flere havne for blot at nævne nogle. Her får vi nu en mere fair konkurrence med udenlandske rederier, når vi spiller efter samme regler,” siger Niels Ove Henriksen, ejer af NH towage

Danske Rederier har i flere år arbejdet for at få harmoniseret reglerne, og her er man også godt tilfredse med, at de sløjfes inden længe:

”Lige konkurrencevilkår for alle er en mærkesag for os i Danske Rederier. Derfor er jeg glad for, at vi i god dialog med Søfartsstyrelsen og erhvervets organisationer nu får ændret de danske regler, så der kan bygges skibe på dansk flag efter internationale standarder,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.

Kilde: Danske Rederier.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk investerer i grønt brændstof-startup
- Fælles front for flere kvindelige faglærte
- Wärtsilä i ammoniak-samarbejde med SHI
- Ørsted-ordre bag hundredevis af nye job
- G&O Maritime Group solgt til kapitalfond
- Ny ordre til Flensborg-værft efter nedtur
- Svanehøj opkøber en del af Wärtsilä
- ABB klar med batterilagring i container
- Vigtige pointer på møde om bæredygtighed
- Nordhavn får agentur på metanol motor
- Bladt Industries vinder stor Ørsted-ordre
- Norsk nybygningsordre til Karstensens


Dagens mest læste

- Ro-ro kæntret - kvindelig sømand druknet
- Sinogas kontraherer verdens største VLGC
- Havvind – fra filantropi til ingeniørkunst III


Ugens mest læste

- Det kræver sin mand m/k at være lods
- Verdens største uddybningsskib på vej
- Maersk på vej til at sætte Danmarks-rekord
- Efter to timer på gal kurs: Bum
- DSHV vinder klagesag om husbåde
- Oplev livet fra en svunden tid på Nella Dan
- Kiteboard surfer sætter af fra skibskran
- Årsagen til Golden Ray forlis fundet
- Nu råder Evergreen over de to største
- Taliban-heroin for 17 mia. kr. beslaglagt
Klik venligst
Klik venligst