Slut med særlige krav til danske slæbebåde

Siden 1980’erne har slæbebåde på dansk flag skullet leve op til en række nationale regler, som på flere områder adskiller sig fra internationale regler. Nu harmoniseres de danske regler, der ifølge Danske Rederier har gjort det dyrere at bygge en slæbebåd på dansk flag.

NH Towage på arbejde. Arkivfoto..

Når opbygningen af en slæbebåd begynder på et værft, skal skibet bygges efter en international klassificering for at blive godkendt som slæbebåd.

Men i Danmark har man siden 1980’erne haft en række nationale krav til slæbebåde, som vil sejle under dansk flag. Det har blandt andet betydet, at skibene skulle bygges med en anden indretning af kamrene og slæbespil ombord på skibet, og en reder har derfor ikke kunnet købe et standard seriebygget skib på et værft.

Det har gjort byggeri af slæbebåde dyrere i Danmark end i under f.eks. de hollandske eller britiske regler.

Men de særlige danske krav er på vej til at blive sløjfet til fordel for de internationale regler, oplyser Danske Rederier. Og det er bl.a. direktør i J.A. Rederiet i Nyborg, Jens Alfastsen, glad for.

”Når vi skal betale flere millioner kroner mere for at få bygget et skib end vores konkurrenter i de omkringliggende lande, så er vi bagud på point, inden vi kommer i gang,” siger Jens Alfastsen.

Også hos NH Towage i Svendborg ser Niels Ove Henriksen frem til, at reglerne nu bliver harmoniseret.

”Der er mange opgaver for slæbebåde i dansk farvand i øjeblikket. Der er behov for slæbebåde ved Femern Bælt, Storstrømsbroen og udbygningen af flere havne for blot at nævne nogle. Her får vi nu en mere fair konkurrence med udenlandske rederier, når vi spiller efter samme regler,” siger Niels Ove Henriksen, ejer af NH towage

Danske Rederier har i flere år arbejdet for at få harmoniseret reglerne, og her er man også godt tilfredse med, at de sløjfes inden længe:

”Lige konkurrencevilkår for alle er en mærkesag for os i Danske Rederier. Derfor er jeg glad for, at vi i god dialog med Søfartsstyrelsen og erhvervets organisationer nu får ændret de danske regler, så der kan bygges skibe på dansk flag efter internationale standarder,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.

Kilde: Danske Rederier.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Maritime iværksættere: Sensemakers vil gentænke overvågning til havs

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Singapore-værft rejser modkrav mod Maersk i voldgiftssag

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Første ophugningsværft i Pakistan godkendt

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Erria vinder nye millionkontrakter

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Faaborg Værft fordobler overskuddet

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Værfts-sammenlægning på vej i Kiel

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Hoyer og VMS Group fusionerer

13.11.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Opening doors to India and Japan

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course