Ever Given lodser kommer skidt ud af høring

Mens Suezkanal Myndigheden (SCA) har fastholdt kaptajnen som ansvarlig for grundstødningen, tegner en artikel i Bloomberg Businessweek torsdag et mildt sagt andet billede med de to lodser fra SCA i lidet flatterende roller. Artiklen er skrevet på baggrund af afhøringen af de to lodser i retten.

Arkivfoto..

Der blæste som bekendt en hård vind på tværs, da det 400 lange containerskib alligevel sejlede ind i kanalen som nummer 13 i en konvoj med 20 skibe og hurtigt fik problemer.

Skibet svingede fra bagbord til styrbord og tilbage igen. Som svar - skriver Businessweek på baggrund af skriftlige retsreferater - instruerede den ledende lods styrmanden om at styre hårdt mod styrbord og derefter hårdt mod bagbord.

“Ever Given tog så lang tid om at respondere, at han - da skibet endelig begyndte at dreje - måtte korrigere kursen igen. Da anden-lodsen protesterede, opstod der en diskussion mellem de to lodser,” skriver Bloomberg Businessweek.

SCA´s chef har ved flere lejligheder bebrejdet kaptajnen, at skibet sejlede langt hurtigere end tilladt i kanalen. Men det var måske ikke kaptajnen, der skulle kritiseres.

For den ledende pilot gav en ny ordre: “Fuld fart frem!”

Ever Given øgede farten til 13 knob - fem knob hurtigere end hastighedsgrænsen - mens de to lodser fortsat diskuterede i en grad, så den ledende lods truede med at forlade skibet.

Den øgede hastighed fik den effekt, at skibet satte sig dybere i vandet og stævnen endte med at gøre skibet verdenskendt, da den endte på kanalens højre bred.

Ifølge Businessweeks artikel fortsatte diskussionen mellem de to lodser, da de forlod skibet, der nu stod på tværs:

“Disse skibe skulle ikke sejle ind,” sagde den ledende lods angiveligt. “Hvorfor lod du det så gøre det?” svarede hans kollega.

Advokaterne for skibets ejer overdrog optagelser fra skibets voyage data optager som bevismateriale, men det var altså ikke nok til at overbevise retten om, at skibet skulle frigives.

SCA afviser fortsat, at lodserne var skyld i grundstødningen, men har nu indgået en princip-aftale om kompensationens størrelse med skibets ejer, Shoei Kisen, så Ever Given langt om længe snart

får lov at forlade Great Bitter Lake, hvor det har været tilbageholdt siden 13. april.

Der er ingen meldinger om, hvor meget skibets ejer og forsikringsselskaber må slippe for at få skibet fri. Men The Wall Street Journal mener at vide, at det skulle dreje sig om omkring 200 mio. dollar.

I givet fald er det 50 mio. dollar over det senest kendte tilbud fra ejeren, men 350 mio. dollar mindre end SCA´s krav på 550 mio. dollar.

Kilde: Splash

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

25.12.2024Maritimedanmark.dk

Danmark vil bygge nye inspektionsskibe

24.12.2024Maritimedanmark.dk

Mystisk russisk skib sunket i Middelhavet

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Trump rækker ud efter Panamakanalen

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Yi Peng 3 har forladt Danmark

22.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier går til kamp mod begroning

21.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS har sit nye færge-lineup på plads

21.12.2024Maritimedanmark.dk

Dansker helt til tops i linjerederierne lobby-organisation

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Kielerkanalen skal udvides: Første fase tæt på sin afslutning

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark