Ever Given lodser kommer skidt ud af høring
Mens Suezkanal Myndigheden (SCA) har fastholdt kaptajnen som ansvarlig for grundstødningen, tegner en artikel i Bloomberg Businessweek torsdag et mildt sagt andet billede med de to lodser fra SCA i lidet flatterende roller. Artiklen er skrevet på baggrund af afhøringen af de to lodser i retten.
Der blæste som bekendt en hård vind på tværs, da det 400 lange containerskib alligevel sejlede ind i kanalen som nummer 13 i en konvoj med 20 skibe og hurtigt fik problemer.
Skibet svingede fra bagbord til styrbord og tilbage igen. Som svar - skriver Businessweek på baggrund af skriftlige retsreferater - instruerede den ledende lods styrmanden om at styre hårdt mod styrbord og derefter hårdt mod bagbord.
“Ever Given tog så lang tid om at respondere, at han - da skibet endelig begyndte at dreje - måtte korrigere kursen igen. Da anden-lodsen protesterede, opstod der en diskussion mellem de to lodser,” skriver Bloomberg Businessweek.
SCA´s chef har ved flere lejligheder bebrejdet kaptajnen, at skibet sejlede langt hurtigere end tilladt i kanalen. Men det var måske ikke kaptajnen, der skulle kritiseres.
For den ledende pilot gav en ny ordre: “Fuld fart frem!”
Ever Given øgede farten til 13 knob - fem knob hurtigere end hastighedsgrænsen - mens de to lodser fortsat diskuterede i en grad, så den ledende lods truede med at forlade skibet.
Den øgede hastighed fik den effekt, at skibet satte sig dybere i vandet og stævnen endte med at gøre skibet verdenskendt, da den endte på kanalens højre bred.
Ifølge Businessweeks artikel fortsatte diskussionen mellem de to lodser, da de forlod skibet, der nu stod på tværs:
“Disse skibe skulle ikke sejle ind,” sagde den ledende lods angiveligt. “Hvorfor lod du det så gøre det?” svarede hans kollega.
Advokaterne for skibets ejer overdrog optagelser fra skibets voyage data optager som bevismateriale, men det var altså ikke nok til at overbevise retten om, at skibet skulle frigives.
SCA afviser fortsat, at lodserne var skyld i grundstødningen, men har nu indgået en princip-aftale om kompensationens størrelse med skibets ejer, Shoei Kisen, så Ever Given langt om længe snart
får lov at forlade Great Bitter Lake, hvor det har været tilbageholdt siden 13. april.
Der er ingen meldinger om, hvor meget skibets ejer og forsikringsselskaber må slippe for at få skibet fri. Men The Wall Street Journal mener at vide, at det skulle dreje sig om omkring 200 mio. dollar.
I givet fald er det 50 mio. dollar over det senest kendte tilbud fra ejeren, men 350 mio. dollar mindre end SCA´s krav på 550 mio. dollar.
Kilde: Splash