Klik venligst
danskerederier.gif

Ny containerterminal på vej i København

Ny containerterminal på vej i København
Den nye terminal placeres på spidsen i af de nyopfyldte arealer i Ydre Nordhavn. Foto: By&Havn

Fredag 9. juli 2021 kl: 08:55


By & Havn og Copenhagen Malmö Port (CMP) er enige om principperne for en ny containerterminal i Ydre Nordhavn, der skal stå færdig i 2023 og afløse den nuværende på Levantkaj. Det vil være med til at skåne miljøet og reducerer trængslen på vejene, skriver By & Havn i en pressemeddelelse.

Den nye containerterminal vil med en beliggenhed på spidsen af Ydre Nordhavn komme til at ligge i en ny bydel “med en veludbygget og moderne infrastruktur med dedikerede arealer til fremtidens logistik,” påpeger By & Havn.

Og når den planlagte Nordhavnstunnel står færdig i 2027, vil transport til og fra containerterminalen få direkte adgang til motorvejsnettet rundt om København via tunnelen. 

“Vi er glade for, at vi er blevet enige om principperne for, at den nuværende containerterminal flyttes til de ny-opfyldte arealer i Ydre Nordhavn. Hermed sikres, at København bevarer grundlaget for den vigtige containertrafik, og en stor arbejdsplads forbliver i byen,” siger Barbara Scheel Agersnap, der er CEO i CMP og fortsætter:

“Mere trafik på de blå motorveje er en hjørnesten i omstillingen til en mere grøn transportsektor, og derfor vil den nye full-service containerterminal i København komme klimaet til gode – og herunder konsolidere den fremtidige forsyning af gods og varer til Storkøbenhavn og hele det østlige Danmark”.

Prisen for at anlægge den nye terminal forventes at løbe op i omkring 800 mio. kr. inkl. kraner, vejadgang og øvrige faciliteter.

Kilde: By & Havn.

Fakta:
- Containerterminalen får to nye containerkraner, en mulighed for kajlængde på op til 550 meter og en vanddybde ned til 12,5 meter. Det er 2,5 meter dybere end den nuværende containerterminal har. Hertil nye og moderne havnefaciliteter og erhvervsbygninger.
- Med placeringen af den nye containerterminal i Ydre Nordhavn optimeres ligeledes besejlingen til terminalen til gavn for alle rederier, der kommer til at anvende terminalen.
- Den eksisterende terminal på Levantkaj udgør ca. 140.000 m2. Når den nye terminal i Ydre Nordhavn er fuldt udbygget, vil den udgøre ca. 165.000 m2.
- Området, hvor terminalen placeres, er en del af et nyt jordopfyld på i alt 100 hektar i Ydre Nordhavn. Udover containerterminal skal dette område blandt andet også rumme en 28 hektar ny, stor naturpark.
- Flytningen af eksisterende containerterminal åbner op for den videre byudvikling af Levantkaj, der skal udvikles til et nyt og bæredygtigt boligområde i Nordhavn.

Kilde: By & Havn.

Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Taliban-heroin for 17 mia. kr. beslaglagt
- Cosco køber sig ind i Hamborg Havn
- DSHV vinder klagesag om husbåde
- Nyt selskab i spidsen for havneudvidelse
- Port of Aalborg opjusterer forventninger
- Sandfodring skaber ny pop-op ø ved Agger
- DFDS flytter godsrute til Køge
- Fiskemelsfabrik i Hanstholm lukker
- Havnearbejdere strejker efter dødulykke
- ADP: Bedste halvår nogensinde
- Hurtigfærge nu koblet til landstrøm
- Vordingborg Havn får grønt lys til udbygning


Dagens mest læste

- Ro-ro kæntret - kvindelig sømand druknet
- Sinogas kontraherer verdens største VLGC
- Havvind – fra filantropi til ingeniørkunst III


Ugens mest læste

- Det kræver sin mand m/k at være lods
- Verdens største uddybningsskib på vej
- Maersk på vej til at sætte Danmarks-rekord
- Efter to timer på gal kurs: Bum
- DSHV vinder klagesag om husbåde
- Oplev livet fra en svunden tid på Nella Dan
- Kiteboard surfer sætter af fra skibskran
- Årsagen til Golden Ray forlis fundet
- Nu råder Evergreen over de to største
- Taliban-heroin for 17 mia. kr. beslaglagt
Klik venligst
Klik venligst