Klik venligst
danskerederier.gif

Stort potentiale i grønne brændstoffer

Stort potentiale i grønne brændstoffer

Torsdag 15. juli 2021 kl: 10:06


Et nyt innovationsprojekt med i alt 17 partnere fra Danmark og andre europæiske lande skal bringe produktion af bæredygtige brændstoffer til fly og skibe frem til kommercialisering. Projektet faciliteres af Energy Cluster Denmark.

Grundteknologien, hydrothermal liquefaction (HTL), er under demonstration i Norge, og projektet bygger videre herpå ved at fokusere på selve raffineringsprocesserne og de færdige brændstoffer.

Det er Steeper Energy ApS, som er engageret i opførslen af et større HTL-demon- strationsanlæg i Norge til produktion af bio-olie fra restfraktioner fra skovbrug. Virksomheden deltager som teknologileverandør i projektet, som forventes driftsklart senere i 2021.

Adgang til anlægget i Norge gør, at der i konsortiet kan arbejdes med store mængder HTL bio-olie, noget der indtil nu har været en flaskehals for udviklingen. Endvidere arbejder Steeper Energy med raffineringsteknologi rettet mod specielt HTL-olier.

“I en verden med et stort behov for en grøn omstilling i en tung transportindustri, som fortsat anvender flydende brændstof, så er olie fra hydrotermisk liquefaktion og i særdeleshed Steeper Energys Hydrofaction® teknologi et levedygtigt alternativ til de fossile brændstoffer. Det vil komme til at sikre den CO2-reduktion, som der er behov for i den globale transportsektor”, siger Mikael T. Christensen, Vice President, Corporate, Steeper Energy Aps.

“Med den nye teknologi er der et potentiale for at spare over 80 pct. C02”. siger Mikael T. Christensen.

Han forventer, at de første fuldskala-anlæg er klar til produktion om fire-fem år. Derfra skal man også begynde at etablere yderligere nye anlæg for at dække transportsektorens enorme behov.

Innovationsprojektet faciliteres af Energy Cluster Denmark, som sikrer, at hele værdikæden er repræsenteret. Der kan arbejdes målrettet med scenarier og nye forretningsmodeller inden for produktion og distribution af bæredygtige brændstoffer til såvel den maritime sektor som til luftfarten, samt hvordan disse bidrager kvantitativt til de danske klimamål.

“Der er et stort potentiale i at udvikle bæredygtigt brændstof til transportbranchen. Nu handler det først om at identificere de teknologiske udfordringer og barrierer for at få teknologierne på markedet. Og så overvinde barriererne via innovationsprojekter, der leverer konkrete resultater. Den opgave glæder vi os til at løfte – og ikke mindst til at formidle resultaterne fra projektet, så vi kan rejse finansiering til at få løsningerne helt ud på markedet”, siger Glenda Napier, CEO i Energy Cluster Denmark.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Krig: Langt færre krydstogter til København
- Hapag-Lloyd tredobler overskud i 1. halvår
- Maersk Air Cargo gennemfører testflyvning
- X-Press Feeders køber dansk for at optimere
- Ro-ro færge på grund med 223 passagerer
- Maersk charteret containerskib i kollision
- Stor bulkcarrier udstyres nu med sejl
- Fragtskib taber stor dækslast træ
- Ocean Atlantic tilbageholdes på Svalbard
- Ocean Atlantic tilbageholdes på Svalbard
- Nordiske lande øger militært samarbejde
- Ufærdigt krydstogtskib umuligt at sælge


Dagens mest læste

- Maersk Air Cargo gennemfører testflyvning
- Ny verdensrekordholder på vej til MSC
- Equinor´s FPSO i brand under værftsophold
- RAL sejler forsyninger ud for Forsvaret
- X-Press Feeders køber dansk for at optimere


Ugens mest læste

- Stort narkofund på Maersk containerskib
- Fragtskib taber stor dækslast træ
- Hurtigrutens Richard With fri af grunden
- Ufærdigt krydstogtskib umuligt at sælge
- Coasteren Saturn erklæret bevaringsværdig
- Maersk køber danske Martin Bencher Group
- Verdens næststørste nybyggede sejlyacht
- Kina har udviklet atomdrevet torpedo
- Tre kornskib forlader Ukraine fredag
- Hanstholm får besøg af krydstogtskib
Klik venligst
Klik venligst