Ever Given i nye vanskeligheder

Stik imod de offentliggjorte sejlplaner, ligger Ever Given - der i mere end tre måneder var tilbageholdt i Suez-kanalen, efter at det i marts lagde sig på tværs af kanalen og spærrede den i seks dage - lige nu og driver øst for Sicilien.

Screendump / Marinetraffic.

Ever Given forlod for 10 dage siden egyptisk farvand, efter at det var blevet grundigt undersøgt af tekniske eksperter og klasse, der gav det tilladelse til at sejle videre til Rotterdam for nedsat fart.

Evergreen offentliggjorde efterfølgende en detaljeret sejlplan, hvorefter containerskibet skulle ankomme til Rotterdam den 28. juli, og herfra sejle videre til Felixstowe .

Hverken skibets ejer Shoei Kisen, chartreren Evergreen eller andre har offentliggjort oplysninger om, hvorfor skibet pludselig har afbrudt sin sejlads.

Der er ingen havne i nærheden der er i stand til at håndtere et containerskib på Ever Givens størrelse.

Om bord på containerskibet befinder der sig 18.300 containere, der på nuværende tidspunkt er burde have nået deres bestemmelsessted for mere end 3 måneder siden.

Det vides ikke med sikkerked, hvor stor en erstatning rederiet har betalt til kanalmyndighederne for at få lov til at forlade Suez-kanalen, men at dømme efter de offentligt kendte krav og tilbud, ligger beløbet nok på den høje side af 200 mio. dollar.

Kanalmyndigheden (SCA) startede med at forlange omkring 910 mio. dollar i erstatning og kompensation for tabte indtægter, "omdømme" og udgifter til fritrækningen af Ever Given, der i marts lagde sig på tværs Suez-kanalen og spærrede den i seks dage.

Senere blev kravet reduceret til det sidst offentligt kendte på 550 mio. dollar. Containerskibets ejer Shoei Kisen og forsikringsselskabernes sidst kendte tilbud lød på 150 mio. dollar, men beløbet blev senere forhøjet.

Under alle omstændigheder har blokeringen kostet den japanske ejer et milliard-beløb i danske kroner. Shoei Kisen slipper nemlig ikke med erstatningen til Suez-kanalen. Flere krav venter fra ejerne af de 18.300 containere om bord.

Redaktionen

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia bekræfter interesse for fusion med Torm

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk udfordrer COSCO på ruter i Asien

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen sætter reservefærge til salg

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Esvagt ruller digital rapporteringsplatform ud på ni SOV’er

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle