Klik venligst
danskerederier.gif

Endnu en trawler-ordre til Karstensens

Endnu en trawler-ordre til Karstensens

Onsdag 21. juli 2021 kl: 11:12


Karstensens Skibsværft har indgået en kontrakt med det norske rederi Sille Marie i Kristiansand om design, bygning og levering af en ny 65,90 m pelagisk trawler, til levering den 1. juni 2023. Kontraktsummen er på 305 millioner norske kroner.

Fartøjet bliver rederiets første nybygning, og skal afløse nuværende Sille Marie, som blev indkøbt fra Sverige i 2011. Rederiet driver med kombineret trawlfiskeri, dels pelagisk efter sild og makrel og dels efter industrifisk kombineret med konsumfisk/hvidfisk. Det nye fartøj skal drives efter samme principper.

Nye Sille Marie er af værftets eget design, skræddersyet til rederiets behov med ekstraordinært fokus på reduceret udslip, og en grøn operationsprofil.

Skibets grønne driftsprofil sikres bl.a. ved, at det udstyres med en stor batteripakke, som vil reducere forbrug ved aktiv peakshaving samt give ekstra strøm i kritiske driftskonditioner.

Fartøjet er videre designet med elektriske wincher, som i alle brugskondisjoner regenerer overskudsenergi til batteripakken, elektriske fiskepumper, varmegenvinding fra alle motorer, LED belysning overalt samt en række andre tiltag for at sikre lavet mulige energiforbrug.

Det elektriske wincheanlæg rigges for 2-trawl med 3 wincher og 4 nettromler. Endvidere arrangeres 2 pumpestationer på agterskib, SB hhv BB, for dobbel indpumpning av fangsten. Fiskepumper er også af elektrisk type.

Skibet indrettes videre med en state-of-the art fiskefabrik, med maksimal fokus på effektiv arbejdsgang og skånsom fiskebehandling, for fartøjets fangst av hvidfisk til humant konsum.

En række leverandører bliver i disse dage udvalgt, alle ud fra kriterier som energioptimering, innovation, kvalitet og driftssikkerhed.

Fremdrivningsanlægget består af en MAN hovedmotor på 2920 kW med stor, langsomgående propeller som måler en diameter på 4,70 meter, tilpasset skibets nøjagtige driftsprofil. Propellerens størrelse og omdrejningstal repræsenterer et banebrydende valg, og det forventes at skibet vil kunne drives med en særdeles god energieffektivitet, som vil sætte en ny standard i branchen.

Fartøjets hoveddimensioner:

Længde overalt 65,90 m
Bredde moulded 14,00 m
Dybde shelterdæk 8,00 m
Lastekapacitet 1550 m3
Øvrig teknisk data:
Hovedmotor MAN 8L27/38, 2920 kW
Gear og propeller MAN, d4700 mm
Winch anlæg Elektrisk
Sidepropellere 2 x 700 kW
RSW-anlæg 2 x 850 kW


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Flere selskaber vil fjerne X-Press Perle
- Kiteboard surfer sætter af fra skibskran
- Syv skrotværftsarbejdere dræbt på 2 mdr.
- Danskflaget flåde sejler fra resten af EU
- CMA CGM ramt af et nyt cyberangreb
- Køen af skibe vokser ud for Los Angeles
- 17 rederier blandt Danmarks største firmaer
- Clipper bulkcarrier slået læk efter kollision
- Første kvindelige chef for atom-hangarskib
- CMA CGM med i ny James Bond film
- Første sømand på gennemrejse vaccineret
- Corona har ført til flere near-miss situationer


Dagens mest læste

- Kiteboard surfer sætter af fra skibskran
- Danskflaget flåde sejler fra resten af EU
- Det kræver sin mand m/k at være lods
- Syv skrotværftsarbejdere dræbt på 2 mdr.
- CMA CGM ramt af et nyt cyberangreb


Ugens mest læste

- Den ukendte maritime historie om 9/11
- To søfolk dræbt af voldsom bølge
- Clipper bulkcarrier slået læk efter kollision
- Svensk replika Ostindienfarer i Øresund
- Første kvindelige chef for atom-hangarskib
- Inspektionsskibe er også krigsskibe
- Tysk krigsskib ikke velkommen i Kina
- Mange kvinder på skoleskibet Danmark
- Kaptajn anholdt for at skjule sygdom
- Danske fregatter får indonesiske kusiner
Klik venligst
Klik venligst