danskerederier.gif

Utilfredse kunder taler om “moderne pirateri”

Utilfredse kunder taler om “moderne pirateri”
Arkivfoto.

Onsdag 4. august 2021 kl: 08:55


Det er historisk dyrt at få transporteret en container fra Kina til Europa. Prisen er mere end ti-doblet trukket op af utallige gebyrer. Rederierne skovler millarder ind, men transport-kunderne raser og nogle taler om “moderne pirateri”, skriver Børsen.

Mandag var det Maersk, der kunne rapportere om et nyt rekordhøjt kvartalsresultat og opjusterede forventningerne til helåret til mellem 18-19,5 mia. dollar. Men rekordresultaterne kommer med en pris: Kunderne er rasende.

Det mere end kniber med at få forretningen til at hænge sammen, når prisen på at få transporteret en container fra Kina til Danmark ikke længere ligger på 1.900 dollar, men nu koster 18.000 dollar, påpeger logistikrådgivningsfirmaet Greenway Logistics over for Børsen.

Andre går ifølge avisen endnu længere og kalder Maersk og den øvrige transportbranches prispolitik for “moderne pirateri”.

Indgåede aftaler om transportmængder med rederierne bliver pludselig annuleret, mens nye ekstragebyrer regner ned over kunderne.

“Vi ser nogle gebyrer nu, man aldrig havde forestillet sig for få år siden – såkaldte “diamantrater” eller “garantirater”, der typisk er et par tusind dollar ekstra for at være sikker på, at din container overhovedet kommer på skibet,” siger Frank Buchmann fra Greenway Logistics til Børsen.

Ifølge Lars Jensen fra Vespucci Maritime kan man dog ikke uden videre alene give rederierne skylden for situationen.

“Det er nemt at skyde på rederierne. Men det er egentlig ikke deres skyld. Der er sådan set skibe nok i verden. De er bare alle sammen forsinkede. Og hvis en stor havn i Kina eller Vietnam lukker ned på grund af smitte, så kan ingen få lasten ud. Der er for stor efterspørgsel i forhold til udbuddet, og man kan kun dæmpe det ved at hæve priserne,” siger Lars Jensen til Børsen.

Kilde: Børsen.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ro-ro kæntret - kvindelig sømand druknet
- Krydstogtskibe tilbage i stor stil
- Ny privat ekspedition vil undersøge Estonia
- Flydende biogas på Frederikshavn Havn
- Samskip styrker sit netværk i Østersøen
- Grøn omstilling kræver konsolideringer
- Færger tilbage efter stormende torsdag
- LNG skiftes ud med olie på grund af prishop
- Maersk Tankers outsourcer teknisk management til Synergy Group
- Stormen rammer flere færgeruter i dag
- Årsagen til Golden Ray forlis fundet
- Dansk Søredningsselskab sætter trist rekord


Dagens mest læste

- Ro-ro kæntret - kvindelig sømand druknet
- Sinogas kontraherer verdens største VLGC
- Havvind – fra filantropi til ingeniørkunst III


Ugens mest læste

- Det kræver sin mand m/k at være lods
- Verdens største uddybningsskib på vej
- Maersk på vej til at sætte Danmarks-rekord
- Efter to timer på gal kurs: Bum
- DSHV vinder klagesag om husbåde
- Oplev livet fra en svunden tid på Nella Dan
- Kiteboard surfer sætter af fra skibskran
- Årsagen til Golden Ray forlis fundet
- Nu råder Evergreen over de to største
- Taliban-heroin for 17 mia. kr. beslaglagt
Klik venligst
Klik venligst