Rådmand: Snart tid til nyt kongeskib

Har kongeskibet Dannebrog snart sejlet for sidste gang i de danske farvande? Det 90 år gamle skib blev i starten af juli ramt af motorproblemer - og der er grænser for, hvorlænge Dannebrog kan holdes sejlende, mener Nikolaj Bøgh, forfatter og rådmand på Frederiksberg.

Arkivfoto..

Kongehusets sommertogter har nu i generationer budt på det samme velkendte syn af Dannebrog på vej ind i danske havne. Og det nu 90 år gamle skib har anløbet de fleste - foruden rejser til Grønland, Færøerne - og til europæiske havne og destinationer på den amerikanske østkyst.

Men hvor lang tid kan det blive ved, spørger forfatter og rådmand på Frederiksberg, Nikolaj Bøgh i Berlingske.

“Kan Dannebrog stadig sejle på betryggende vis, når det passerer de 100 år? Spørgsmålet er, om det ikke er tid til i ro og mag at forberede bygningen af et nyt kongeskib, som kan fremtidssikre den fine tradition og opretholde Danmarks ry som en stolt søfartsnation? For det tager tid at planlægge og bygge et skib i den kvalitet. Hvilket skibsværft kan løfte opgaven, og hvordan kan vi både bevare traditionen og føre den ind i fremtiden,” spørger han.

Dannebrog blev bygget på Orlogsværftet i København i 1931-32 og hejste kommando første gang den 26. maj 1932. Det elegante skib på godt 78 meter afløste det gamle Dannebrog, en hjuldamper, der nåede at tjene kongehuset i 53 år.

Nikolaj Bøgh frygter, at der kan gå politik i den, hvis Dannebrog bliver lagt op, uden der er en afløser klar til at tage over, som det er sket i Storbritannien.

Her blev The Royal Yacht Britannia taget ud af drift i 1997 - og først nu efter 25 år har den konservative regering besluttet at bygge et nyt. Men der sker under voldsom politisk polemik og kritik, hvor Labour opfordrer til at skrotte planerne.

“Hvis Dannebrog må tages ud af drift, uden at der er truffet en beslutning om en erstatning, kan man let forestille sig noget tilsvarende i Danmark, hvor regeringens republikanske støttepartier givetvis under alle omstændigheder vil modarbejde bygning af et nyt kongeskib, men de har langt bedre kort på hånden, hvis der ikke er et aktivt skib.”

Kilde: Berlingske

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

30.11.2025Maritimedanmark.dk

Gammel Norgesfærge får nyt liv

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Forening vil bevare gammel storebæltsfærge

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Sverige klar med fregatordre i starten af 2026

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Dyrt at vedligeholde gammelt kongeskib

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Nyt hovedkontor indviet ved Korsørs havnefront

16.11.2025Maritimedanmark.dk

Norröna tager en smuttur til Oslo

01.11.2025Maritimedanmark.dk

Glemt af krydstogtskib - døde

31.10.2025Maritimedanmark.dk

220 passagerer evakueret fra brændende skib

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle