Klik venligst
danskerederier.gif

Ordrer på containerskibe på vej mod rekord

Ordrer på containerskibe på vej mod rekord
Arkivfoto.

Søndag 29. august 2021 kl: 08:00


Milliarderne brænder i lommerne på verden ejere af containerskibe, der allerede otte måneder inde i 2021 har bestilt ny tonnage svarende til det dobbelte af den kapacitet, der var i ordre i starten af året - og i øjeblikket er nået op på 75 pct. af rekordåret for 13 år siden.

Kampen om at øge kapaciteten i lyset af de rekordhøje rater og mængder udskibet fra Asien er accelereret i løbet af året og flere store ordre kan være på vej.

Ifølge en analyse fra BIMCO er der foreløbig bestilt 381 nye containerskibe i 2021 med en samlet kapacitet på 3,44 mio. teu.

Der er aldrig før blevet skrevet kontrakter på så meget kapacitet på så kort tid, opkyser BIMCO.

Den samlede ordrebeholdning på containerskibe er nu 5,3 mio. teu - eller mere end en fordobling fra 2,5 mio teu ved starten af året. Rekorden ligger på 6,8 mio. teu og er helt tilbage fra 2008.

Men der er stadig fire måneder tilbage af 2021.

“Skibsejere investerer massivt i ny kapacitet,” siger Peter Sand, chefanalytiker for shipping i BIMCO.
“Det er også i høj grad et tegn i tiden: Enten går du stort ind - eller også går du slet ikke ind. Du bestiller fire, fem eller seks skibe - eller helt op til 20 enheder på en gang og på et værft. Buying power er betydelig, når du bruger 2,5 mia. dollar,” siger han.

BIMCO´s analyse viser, at der er stor spredning i forhold til størrelsen af skibe, der blive sat i ordre.
Der bliver købt strategisk ind, fordi skibene skal forblive alsidige og kapacitet derfor ikke den eneste afgørende faktor.

“Dine skibe skal være klar til at passe ind på nye ruter,” siger Peter Sand og fremhæver, at rederierne i stedet for udelukkende at gå efter de største containerskibe skræddersyer ordre til at passe til bestemte markedsbehov.

Således er de mere alsidige skibe på 13.000-16.000 teu blevet foretrukket fremfor de ultrastore skibe med en kapacitet på omkring 24.000 teu. Dem blev der kun bestilt 22 af.

Af de 186 bestilte skibe på mindst 11.800 teu vil 117 af dem blive leveret med scrubber installeret fra værftet. I alt vil 29 af de scrubber-udstyrede skibe blive gjort klar til LNG-drift, mens 34 vil blive leveret klar til LNG-drift fra dag et.

I forhold til den leverede mængde ny kapacitet i et enkelt år lyder rekorden på 1,66 mio. teu. BIMCO forudser, at der vil blive leveret 1,5 mio. teu i både 2023 og 2024. Og på grund af muligheden for forsinkelser i ved leveringen af nybygningerne tror BIMCO ikke, at rekorden fra 2015 blive slået.

Kilde: Maritime Executive/BIMCO


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Containerskib lagrer sit eget CO2-udslip
- Danmarks første autonome færge
- Ship of the Year 2021: Hydra
- To nybyggede CTVer ankommet til Esbjerg
- Dansk designet polarskib på jomfrurejse
- Norsk færge vinder Shippax Ferry Award
- Installationsskib opgraderes med ny kran
- Nyt inspektionsskib bugseret til Danmark
- Ordrer på containerskibe på vej mod rekord
- Norsk forskningsskib havde 950 mangler
- Ny el-færge til Fanølinjen på prøvesejlads
- Verdens første VLOC med luftbobler


Dagens mest læste

- Kiteboard surfer sætter af fra skibskran
- Danskflaget flåde sejler fra resten af EU
- Det kræver sin mand m/k at være lods
- Syv skrotværftsarbejdere dræbt på 2 mdr.
- Flere selskaber vil fjerne X-Press Perle


Ugens mest læste

- Den ukendte maritime historie om 9/11
- To søfolk dræbt af voldsom bølge
- Clipper bulkcarrier slået læk efter kollision
- Svensk replika Ostindienfarer i Øresund
- Første kvindelige chef for atom-hangarskib
- Inspektionsskibe er også krigsskibe
- Tysk krigsskib ikke velkommen i Kina
- Mange kvinder på skoleskibet Danmark
- Kaptajn anholdt for at skjule sygdom
- Danske fregatter får indonesiske kusiner
Klik venligst
Klik venligst