danskerederier.gif

Cadeler med i hollandsk havmølleprojekt

Cadeler med i hollandsk havmølleprojekt

Onsdag 13. oktober 2021 kl: 08:58


Det danske rederi Cadeler er af den hollandske marineentreprenør Van Oord valgt som partner ved opførelsen af Hollandse Kust Noord-projektet, der består af 69 11MW havvindmøller ud for Hollands kyst. Projektet ventes færdig i 2023

Hollandse Kust Noord Wind Farm Site er udviklet og drevet af CrossWind, et joint venture mellem Shell og Eneco. Vindmølleparken ligger 18 km ud for Hollands vestkyst, tæt på byen Egmond aan Zee.

Cadeler skal bistå med transport og installation af en del af i alt 69 vindmøller, der hver har en kapacitet på 11 MW. Når vindmølleparken står færdig, vil dens kapacitet nå op på 759 MW og generere mindst 3,3 TWh om året, hvilket kan forsyne over 1 million hollandske husstande og svarer til 2,8 % af landets samlede el-efterspørgsel.

Sidste år annoncerede Cadeler en anden kontrakt, der skal udføres i 2022-2023 ud for den hollandske kyst, ved navn "Hollandse Kust Zuid". Dette projekt består af 140 af de samme 11 MW Siemens-Gamesa møller, som skal installeres på Hollandse Kust Noord. De erfaringer, der indsamles ved installationen af Hollandse Kust Zuid-projektet samt den omfattende knowhow, som Cadeler generelt tilbyder, er hovedårsagerne til, at Van Oord har valgt at indgå endnu et samarbejde med Cadeler.

”Det faktum, at Van Oord endnu en gang har valgt at samarbejde med Cadeler, viser en høj grad af tillid til vores evner og en anerkendelse af de dybe kompetencer, vi har opbygget gennem et årti med lignende komplicerede projekter - mange af dem ud for Hollands kyst”, siger Mikkel Gleerup, administrerende direktør, Cadelers.

Projektet kommer på et godt tidspunkt umiddelbart efter afslutningen af Hollandse Kust Zuid-projektet, og lige inden en planlagt kranopgradering på fartøjet Wind Osprey.

”For os er det meget vigtigt, at vores skibe konstant er i beskæftigelse, da ledig tid betyder indtægtstab for Cadeler. At vi har været i stand til at planlægge dette projekt i, hvad der ligner et sweet spot mellem to aktiviteter, er perfekt, og kunne ikke have været bedre set fra et operationelt synspunkt”, siger Mikkel Gleerup.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Beaumaiden skal på værft i Estland
- Zim Kingston må vente på at komme i havn
- Lastbil bjærget og færgefarten genoptaget
- Pirater slog til to gange i Guineabugten
- Branden på Zim Kingston næsten slukket
- Færge tabte lastbil i Hvalpsund
- Dan-Bunkering i retten for ulovligt salg
- Maersk skibe gjorde en afgørende forskel
- Containerskib angrebet i Guineabugten
- Dekarbonisering kræver global regulering
- Næsten en million passagerer sejlede gratis
- Zim Kingston brand er under kontrol


Dagens mest læste

- Hidtil største skibsanløb på Ærø
- Pirater slog til to gange i Guineabugten
- Lastbil bjærget og færgefarten genoptaget
- Krydstogtskib sætter kurs mod Nordpolen
- Københavns første landstrømsanlæg indviet


Ugens mest læste

- Dansk kæmpetrawler på grund i Norge
- Mærsk-millioner til Motorfabrikken Marstal
- Færge tabte lastbil i Hvalpsund
- Maersk skibe gjorde en afgørende forskel
- George Stage får hjælp fra Venstre
- Containerskib i brand ud for Canada
- Ørsted installerer 8.000 tons i eet løft
- Kig godt efter når du åbner en container
- Hidtil største skibsanløb på Ærø
- Se pylonfod blive sænket i Storstrømmen
Klik venligst
Klik venligst