Klik venligst
danskerederier.gif

Dekarbonisering kræver global regulering

Dekarbonisering kræver global regulering

Mandag 25. oktober 2021 kl: 10:04


Den gode nyhed: Det er muligt at dekarbonisere skibsfarten inden 2050. Den dårlige nyhed: Det vil kræve en stram global regulering og opkrævning af en kulstofafgift der returneres til pionererne. Det konkluderer en ny rapport.

Rapporten - The Industry Transition Strategy - er udarbejdet af Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, og er det første af en række strategipapirer som centret vil udarbejde i de kommende år,

Rapporten peger på fire fokusområder, der er en forudsætning for at nå målet om dekarbonisering i 2050:

- Lige vilkår gennem global lovgivning
- Nye konkurrencedygtige brændstoffer tilgængelige i stor skala.
- Energieffektivitetsforanstaltninger gennemført ved regulering
- Støtte til pionerer i dekarboniseringen

"Vi vil vise verden, at det er muligt at dekarbonisere den maritime industri inden 2050," siger Bo Cerup-Simonsen, direktør for Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

"Denne strategi skitserer veje fremad, og guider vores forskning og samarbejde med partnere og andre offentlige og private aktører for at få det til at ske. Alt er endnu i sin vorden, men vi mener, at et vigtigt element i et effektivt samarbejde er gennemsigtighed, og at perfekt på dette stadium er det gode fjende”, siger Bo Cerup-Simonsen.

Centrets partnere tæller Alfa Laval, AP Møller-Mærsk, BP, Cargill, Seaspan Corp, MAN Energy Solutions, Mitsubishi Heavy Industries, NYK Line, Norden og TotalEnergies.

Centrets arbejde er muliggjort gennem en start-up donation på 400 millioner kroner fra AP Møller Fonden.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Vædderen kom lige forbi ..
- Så kom der gang i Hvalpsund - Sundsøre
- Niras rådgiver for den kommende energiø
- Kystredningsstation mangler mandskab
- Krisepsykologer sendt ned til Esbern Snare
- Tilfangetagne piraters skæbne usikker
- Kjeld Demant risikerer 2 års fængsel
- Tankskib og bulker kolliderer ud for Indien
- Nigerianske jurister sår tvivl om piratkamp
- Maersk Tankers vokser med græske skibe
- Danmark i spidsen for Power-to-X
- Tyskland i gang med Femern-forbindelsen


Dagens mest læste

- Krisepsykologer sendt ned til Esbern Snare
- Kystredningsstation mangler mandskab
- Klintholm klar til flere havvindmølleparker
- Tysk selskab vinder dansk vindmøllepark
- Så kom der gang i Hvalpsund - Sundsøre


Ugens mest læste

- Ulykkes-kaptajn havde ikke sovet i 50 timer
- Femern: Fuld fart på gravemaskinerne
- En rigtig dårlig smutvej ...
- Kok anholdt for mord på kaptajn
- Nigerianske jurister sår tvivl om piratkamp
- MSC-containerskib på grund i Canada
- To installationsskibe flyttes til dansk flag
- Net i propellen - den klarer vi selv
- Video: Kina øver hangarskibs operationer
- Dryad: Dansk piratkamp en vigtig milepæl
Klik venligst
Klik venligst