Klik venligst
danskerederier.gif

Gigantisk flydende gravemaskine til Femern

Gigantisk flydende gravemaskine til Femern

Fredag 29. oktober 2021 kl: 13:11


Verdens største flydende gravemaskine - Magnor - blev søsat fredag formiddag ved en usæd- vanlig operation i Aabenraa Fjord. Den enorme gravemaskine ankom til fjorden om bord på heavylift skibet Triump, der er i stand til at sænke lastedækket ned under havoverfladen.

Den samlede operation gik i gang torsdag eftermiddag, og kl. 11.30 fredag var Triump sunket tilstrækkelig til, at Magnor kunne blive trukket fra borde af slæbebåde. Med på fragtskibet var desuden yderligere to slæbebåde og to pramme til Femern-projektet.

Magnor, der er 72 meter lang og 20,5 meter bred, kan nemt rumme en 20-fods container i sin skovl og løfte 67 tons materiale i en skovlfuld. Med en gravedybde på op til 22 meter vil den skulle arbejde både i dansk og tysk farvand.

Det specielle gravefartøj bliver nu sejlet til Rødbyhavn, hvor den vil indgå i den flåde af fartøjer, der i øjeblikket udgraver den 18 kilometer lange tunnelrende til Femern-tunnelen mellem Rødbyhavn og Puttgarden i Tyskland.

Det er det hollandske tunnelkonsortie FBC, der graver tunnelrenden til Femern-tunnelen, som har hentet ’Magnor’ til Danmark fra et havneprojekt i Singapore. I forvejen arbejder blandt andet to andre af verdens største gravemaskiner Simson og Goliath også på Femern-projektet.

Det opgravede materiale fra tunnelrenden bliver fragtet på pramme ind til Lollands sydkyst, hvor det bliver genanvendt til landindvinding og nye naturområder øst og vest for Rødbyhavn. Dertil kommer en mindre landopfyldning på den tyske ø Fehmarn.

Tunnelrenden forventes - med hjælp fra Magnor - at være udgravet i 2023. Det første tunnel- element forventes at kunne blive sænket på plads i 2024. Femern-tunnelen forventes at stå fær-dig i 2029.

Søsætningen af Magnor blev gennemført af Blue Water.

Kilde & foto: Femern



Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Elbil i brand på færge - hvad så?
- Nyt maritimt netværk på vej i Syddanmark
- CMA CGM køber sig ind i Air France/KLM
- Nu kører Maersk uden om Rusland
- Stærkt regnskab fundament for ny strategi
- Dansk provianterings-gigant fik fremgang
- Den britiske flåde får hjælp fra Danmark
- Danfoss bekræfter salg til russiske krigskibe
- Danfoss sættes i forbindelse med russisk militær
- Scanel henter ny CEO fra egne rækker
- Dan-Bunkering lukker omstridt kontor
- Monjasa leverer biobrændstof for første gang


Dagens mest læste

- Maersk forlænger plastikoprydning med et år
- Serie følger de værnepligtige på Dannebrog
- Skagen Havn får nye administrative rammer
- IMO tættere på enighed om CO2-skat
- Danmark støtter Ukraine med missiler


Ugens mest læste

- Overflod af containere på vej efter krisen
- Nu kører Maersk uden om Rusland
- Elbil i brand på færge - hvad så?
- Sovcomflot misser betaling for nybygning
- Stena fejrer med første kvindelige kaptajn
- Rusland udpeger afløser for Moskva
- Gigantmøller testes ud for Frederikshavn
- Kina øger importen af billig russisk olie
- Havnedirektør hjemsendt efter opsigelse
- Grækenland er helle for russiske STS-opps
Klik venligst
Klik venligst