Klik venligst
danskerederier.gif

32 indenrigsfærger har søgt om støtte

32 indenrigsfærger har søgt om støtte
Udkast til nye Ærøfærger

Fredag 19. november 2021 kl: 08:00


24 kommunalt drevne indenrigsfærger og 8 kommercielt drevne indenrigsfærger har søgt om støtte til en mere klimavenlig sejlads. Puljen er på 285 millioner kroner, og der er indkommet ansøgninger om 853,2 millioner kroner.

”De mange indenrigsfærger kan spille en vigtig rolle i den grønne omstilling, og derfor er jeg utrolig glad for den store interesse, der har været for puljen. Det betyder efter alt at dømme, at vi får hele puljen ud og gøre gavn for både klimaet, lokalsamfundet og de mange passagerer”, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Der er søgt 568,7 millioner kroner til kommunalt drevne indenrigsfærger og 284,5 millioner til kommercielt drevne indenrigsfærger.

”Det viser jo tydeligt, at der er meget stor interesse for at sikre en mere klima- og miljøvenlig færgebetjening i Danmark. Nu bliver det spændende at se, hvilke af projekterne der så får støtte, men hvis man er nødt til at sige nej til ellers gode projekter, håber jeg, at man politisk vil overveje endnu en pulje. Mange færger er af ældre dato, og vi har brug for en gennemgribende grøn omstilling, som Folketinget kan hjælpe med at få op i gear” siger Jenny Braat, adm. direktør i Danske Maritime.

Danske Rederier aflyser også en ny runde:

”Vi er glade for, at der fra politisk side er en økonomisk håndsrækning til grønne færgeprojekter. Med den store søgning kan vi se, at rederierne virkelig er indstillet på at reducere CO2-udledningen. Der er søgt for en del mere, end der er penge til i puljen, og derfor håber vi fra Danske Rederier, at der kan blive en runde to med flere midler til grønne færgeprojekter”, siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.

Det var på forhånd ikke givet, at interessen ville være så stor, og derfor besluttede forligskredsen at hæve tilskudsprocenten til 25 fra de oprindelige 15 procent.

”Det afgørende er, at vi får kickstartet den grønne omstilling, og derfor var det vurdering, at vi ikke skulle risikere, at der ikke blev søgt ind på puljen. Især fordi en del af pengene så blot ville gå tilbage til EU, og jeg er overbevist om, at den ændrede tilskudsprocent har sikret, at der er kommet ansøgninger nok. Derfor vil jeg også takke forligskredsen for stor fleksibilitet”, siger Benny Engelbrecht.

Trafikstyrelsen går nu i gang med at gennemlæse og vurdere de indkomne ansøgninger, så der kan meldes en endelig fordeling ud inden nytår.

Redaktionen



Disse færgeruter har søgt om støtte

Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Fortsat ingen færge Hvalpsund - Sundsøre
- Dansk vindmølleskib udflages til Japan
- Pirater bringer Danmark i juridisk knibe
- Nye kystrutefærger yderligere forsinket
- Tilfangetagne pirater retsforfølges i Danmark
- Dryad: Dansk piratkamp en vigtig milepæl
- Rederier: Ildkamp understreger farlighed
- Esbern Snare i ildkamp med pirater
- 27 migranter druknet ud for Frankrig
- Nordic Shipholding øger sit tab i 3. kvt.
- Georg Stage fremtid fortsat uklar
- 20 skibe sidder fast i isen nord for Rusland


Dagens mest læste

- Femern: Fuld fart på gravemaskinerne
- Pirater bringer Danmark i juridisk knibe
- Dansk vindmølleskib udflages til Japan
- Passagerer må ikke blive i bilerne
- Video: Kina øver hangarskibs operationer


Ugens mest læste

- Sådan fjerner man et skibsvrag
- USA har dræbt ni iranske marinesoldater
- 20 skibe sidder fast i isen nord for Rusland
- Tag på en 115 år gammel sejlads
- Fond sikrer skibsværft mod overtagelse
- To fragtskibe på grund i Kielerkanalen
- Yara Birkeland på jomfrurejse til Oslo
- Malik Arctica er på vej til Sydpolen
- Vold mod skibsførere efterforskes ikke
- Verdens største brøndbåd leveret
Klik venligst
Klik venligst