Nyt bud på fremtidens coaster

Den hollandske skibsdesigner Conoship International Projects har løftet sløret for en ny generation af brændstofeffektive coastere. Skibene, der er på 3.600 DWT, er udstyret med dieselelektrisk fremdrift, forstørret propel og forberedt for montering af to sejl.

Foto: Conoship PR.

Skibets EEDI er ved dieseldrift allerede under fase 3-kravene, og designet er udviklet med fremtidige brændstoffer i tankerne, hvilket giver mulighed for at skifte til f.eks. flydende brint eller ammoniak.

Det første fartøj i en serie på seks vil blive bygget på Fosen Yard Emden i Tyskland til levering foråret 2022, og alle seks skibe forventes leveret fra værftet i løbet af 2023.

Fakta:

Length overall: 88.00 m Breadth moulded: 13.20 m Draught design: 4.30 m Draught maximum: 5.00 m Deadweight: 3,640 t Hold volume: 180,105 cu.ft Service Speed: 10.00 kn

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen vælger finsk partner til eldrevne hurtigfærger

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Dronning Mary navngiver Danmarks første elektriske slæbebåd

04.09.2025Maritimedanmark.dk

Knud E. Hansen udvikler nyt ro-ro-skib koncept

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Northern Offshore Services bestiller otte CTV'er

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Legend of the Seas får vand under kølen

29.08.2025Maritimedanmark.dk

Første billeder af Molslinjens ny el-hurtigfærger

28.08.2025Maritimedanmark.dk

Mibau Stema kontraherer nye skibe

04.08.2025Iron Pump A/S

Sponseret

Royal Caribbean and Meyer Turku rely on IRON Pump for the worlds’ largest cruise ships

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle