Faldende antal kidnapninger i Guineabugten

Efter flere år med et stigende antal kidnapninger i Guineabugten, faldt antallet sidste år. Det viser den årlige piraterirapport fra International Maritime Bureau, som registrerer pirateri og forsøg på pirateri i hele verden. Danske Rederier er glade for udviklingen.

Arkiv - Nigeriansk krigsskib Foto: US Navy.

Antallet af kidnapninger af søfolk i Guineabugten er mere end halveret fra 2020 til 2021. 2020 satte en kedelig rekord med 130 kidnapninger af søfolk i Guineabugten. I 2021 var det tal faldet til 57. Det skyldes blandt andet tilstedeværelsen af flådefartøjer fra Danmark og andre lande, konkluderer International Maritime Bureau i en ny piratrapport.

Samtlige kidnapninger af søfolk i 2021 skete dog i Guineabugten, så området er fortsat Verdens pirat-hotspot, skriver International Maritime Bureau.

”Jeg er glad for at se, at både antal angreb og kidnapninger i Guineabugten endelig falder. I flere år har vi blot kunne konstatere, at flere og flere søfolk blev kidnappet i området, og vores bekymring er vokset år for år. Problemerne med pirateri er endnu ikke løst, men disse tal er bestemt en god nyhed”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Fregatten Esbern Snare blev udsendt til Guineabugten af regeringen og et flertal i Folketinget i slutningen af 2021. Den har været i aktion flere gange og været med til at forhindre et formodet piratangreb i slutningen af november.

”Tallene afslører ikke direkte, hvilken betydning Esbern Snare har haft for pirateriet. Men man skal ikke underkende, at en militær tilstedeværelse fra Danmark og andre nationer har en afskrækkende effekt. Det er ikke længere risikofrit for piraterne at angribe handelsflåden, og jeg ved, hvor meget udsendelsen af Esbern Snare betyder for søfolkene og deres familier,” siger Anne H. Steffensen.

På verdensplan faldt det samlede antal piratangreb og forsøg på piratangreb til det laveste siden 1994 til 132 hændelser. I 2020 blev der registreret 195 hændelser på verdensplan.

”Vi må ikke læne os tilbage, fordi vi nu for første gang længe ser et lavere antal kidnapninger. Guineabugten er verdens farligste farvand at sejle i. Det er et sted, hvor der er stor trafik, og det er et sted, hvor vi fra dansk side er massivt til stede med handelsskibe, så jeg mener, at en ny dansk mission bør prioriteres i fremtiden”, siger Anne H. Steffensen.

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Rapport: Løs el-ledning udløste Dali-ulykken

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Øresundslinjen ombygger nu tredje færge til eldrift

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Suez-kanalen ser tegn på comeback

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Mindre gods og færre passagerer i oktober

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Irans revolutionsgarde kaprer produkttanker

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina skal lære arktisk sejlads af Rusland

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ro/ro færge ramt af maskinbrand

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Iran slår til i Omanbugten

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.12.2025

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark