Klik venligst
danskerederier.gif

Faldende antal kidnapninger i Guineabugten

Faldende antal kidnapninger i Guineabugten
Arkiv - Nigeriansk krigsskib Foto: US Navy

Torsdag 13. januar 2022 kl: 13:50


Efter flere år med et stigende antal kidnapninger i Guineabugten, faldt antallet sidste år. Det viser den årlige piraterirapport fra International Maritime Bureau, som registrerer pirateri og forsøg på pirateri i hele verden. Danske Rederier er glade for udviklingen.

Antallet af kidnapninger af søfolk i Guineabugten er mere end halveret fra 2020 til 2021.
2020 satte en kedelig rekord med 130 kidnapninger af søfolk i Guineabugten. I 2021 var det tal faldet til 57. Det skyldes blandt andet tilstedeværelsen af flådefartøjer fra Danmark og andre lande, konkluderer International Maritime Bureau i en ny piratrapport.

Samtlige kidnapninger af søfolk i 2021 skete dog i Guineabugten, så området er fortsat Verdens pirat-hotspot, skriver International Maritime Bureau.

”Jeg er glad for at se, at både antal angreb og kidnapninger i Guineabugten endelig falder. I flere år har vi blot kunne konstatere, at flere og flere søfolk blev kidnappet i området, og vores bekymring er vokset år for år. Problemerne med pirateri er endnu ikke løst, men disse tal er bestemt en god nyhed”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Fregatten Esbern Snare blev udsendt til Guineabugten af regeringen og et flertal i Folketinget i slutningen af 2021. Den har været i aktion flere gange og været med til at forhindre et formodet piratangreb i slutningen af november.

”Tallene afslører ikke direkte, hvilken betydning Esbern Snare har haft for pirateriet. Men man skal ikke underkende, at en militær tilstedeværelse fra Danmark og andre nationer har en afskrækkende effekt. Det er ikke længere risikofrit for piraterne at angribe handelsflåden, og jeg ved, hvor meget udsendelsen af Esbern Snare betyder for søfolkene og deres familier,” siger Anne H. Steffensen.

På verdensplan faldt det samlede antal piratangreb og forsøg på piratangreb til det laveste siden 1994 til 132 hændelser. I 2020 blev der registreret 195 hændelser på verdensplan.

”Vi må ikke læne os tilbage, fordi vi nu for første gang længe ser et lavere antal kidnapninger. Guineabugten er verdens farligste farvand at sejle i. Det er et sted, hvor der er stor trafik, og det er et sted, hvor vi fra dansk side er massivt til stede med handelsskibe, så jeg mener, at en ny dansk mission bør prioriteres i fremtiden”, siger Anne H. Steffensen.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Dansk fregat træner i Guineabugten
- Hafnia i gigantisk opkøb af tankskibe
- Lønninger til kinesiske søfolk er eksploderet
- DFDS indstiller godsrute over Kanalen
- Dansk fregat sendt ind i Østersøen
- Sealand Asia får bøde for ulovlig prisaftale
- EU-flådemission står til at miste sit mandat
- Bulkcarrier får motorstop ud for Vesterålen
- Ny rekord for fuldautomatisk sejlads
- Ærøxpressen har markedsandel på 23 pct.
- Norden handlede 10 skibe i 4. kvartal 2021
- Ørsted vinder gigantisk havvindprojekt


Dagens mest læste

- Lønninger til kinesiske søfolk er eksploderet
- APM Terminals Aarhus udvider kølekapacitet
- Maritim Analyse: Der er rift om de unge
- Hafnia i gigantisk opkøb af tankskibe
- Tyske værfter i fare for at lukke


Ugens mest læste

- Kæmpe havvindmølle væltet syd for Lolland
- Triton får tæsk af meterhøje bølger
- Slut med øhop med katamaranen Seahawk
- DFDS indstiller godsrute over Kanalen
- Welltec-stifter Jørgen Hallundbæk død
- 10 m vanddybde i indsejlingen til Thyborøn
- 10-året for Costa Concordia markeret
- Nuyina ankommet til Casey research station
- Stort hollandsk krigsskib nu i Østersøen
- Ny rekord for fuldautomatisk sejlads
Klik venligst
Klik venligst