Sidste rester af Wakashio er nu fjernet

18 måneder efter at den japanske bulkcarrier Wakashio i juli 2020 gik på grund og brækkede i to dele ved Mauritius, er det lykkedes det kinesiske bjærgningsselskab Lianyungang Dali Underwater Engineering at fjerne de sidste rester af vraget.

Arkivfoto.

Den forreste del af skibet blev i august 2020 slæbt ud på dybt vand og sænket. Den 75 meter lange agtersektion var ikke til at rokke, og måtte derfor fjernes stykke for stykke.

Den største opgave var at fjerne skibets 600 tons tunge hovedmaskine, der måtte løftes væk i eet stykke. Det skete i slutningen af sidste år, hvorefter resten af tiden er gået med at rydde op på havbunden, hvor vragdele var spredt op til en halv sømil fra ulykkesstedet.

Årsagen til at den 203.000 DWT store bulkcarrier gik på grund var, at skibet navigerede tæt på land for at besætningen kunne få forbindelse via deres mobiltelefoner.

Kaptajnen og styrmanden gav hinanden skylden for beslutningen, og begge blev idømt en fængselsstraf på 20 måneders plus en bødestraf, for ikke at føre skib på forsvarlig vis. De var også begge berusede da grundstødningen skete.

Den japansk ejede og panamansk indregistrerede bulkcarrier var undervejs fra Kina til Brasilien for at hente ny last, da den gik på grund i et naturfølsomt kystområde på Mauritius den 25. juli 2020.

Skibet sejlede i ballast men havde 3.800 tons brændstof om bord. Mindst 1.000 tons brændstof løb ud i havet efter grundstødningen, og endnu mere da skibet senere brækkede i to dele.

Redaktionen

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia bekræfter interesse for fusion med Torm

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk udfordrer COSCO på ruter i Asien

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen sætter reservefærge til salg

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Esvagt ruller digital rapporteringsplatform ud på ni SOV’er

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle