Ny tænketank langer ud efter rederier
Den nye tænketank Fair Maritim, der bl.a. er kritisk overfor tonnagebeskatningen af rederierne, langer nu ud efter DFDS og A.P. Møller-Mærsk, for at betale en meget lav skat på trods af at de i 2021 havde overskud i milliardklassen.
I en udsendt pressemeddelelse skriver tænketanken, at DFDS netop har offentliggjort et regnskab for 2021, med et overskud før skat på lige over en milliard kroner, og en skat på 96 millioner kroner, svarende til ca. 9 procent.
Tilsvarende har A.P. Møller - Mærsk ifølge tænketanken offentliggjort et overskud før skat på 122 milliarder kroner og en skattebetaling på kun 3,7 procent.
”Ingen havde i 2002 (Da tonnagebeskatningen blev indført, RED) tænkt, at rederierne ville komme til at tjene så mange penge som de gør nu. Heller ikke at ordningen forvrider konkurrencesituationen overfor andre typer af transportører og speditører”, skiver Fair Maritim.
”Argumentet som igen og igen gentages er, at rederier er udsat for en helt særlig international konkurrence, men hvilken global industri er ikke det, og hvem, ville ikke kunne klare sig bedre, hvis man undgik at betale skat. En skat vi som nation godt kunne bruge til ekstra sygeplejerske eller varme hænder til de ældre”, hedder det videre.
”Spørgsmålet er om politikerne ikke burde genoverveje denne ordning eller i det mindste kræve mere fra rederierne, som f.eks. øget dansk beskæftigelse på skibene”.
Mærsk topchef Søren Skou har tidligere afvist kritik af lav skattebetaling med, at man ikke kan generalisere ud fra et enkelt årsregnskab, men må se beskatningen over en årrække for at få et reelt billede.
Bag tænketanken står fire stifterne: Henrik Berlau - fhv. formand for Sømændenes Forbund, Ole Ingrisch - fhv. CEO for Esbjerg Havn, Kurt Rye Damkjær, fhv. Rektor for SIMAC, og Niels Tolstrup, fhv. General Manager, Blue Water Shipping.
Redaktionen