Klik venligst
danskerederier.gif

Brint-tanker kan fragte nok til 400.000 biler

Brint-tanker kan fragte nok til 400.000 biler
Illustration: C-Job Naval Architects.

Tirsdag 3. maj 2022 kl: 11:50


C-Job Naval Architects har designet en helt ny klasse af hydrogen-tankskibe, som selskabet mener vil revolutionere markedet for vedvarende energi. Skibet er udviklet i samarbejde med det hollandske LH2 Europe, der vil opbygge en grøn end-to-end forsyningskæde til flydende brint.

LH2 Europa arbejder på at have en fuld forsyningskæde til flydende brint på plads i 2027, og selskabet vil benytte grøn energi fra Skotland til at producere grøn brint, der skal markedsføres til en pris, der er konkurrencedygtig med diesel.

Og det nydesignede tankskib skal transportere den flydende brint til terminaler i Tyskland, der bliver det første marked LH2 Europe vil kaste sig over. Men strategien er at udvide til andre markeder, efterhånden som efterspørgslen stiger.

“Fra starten vil vi levere 100 tons pr. dag og skalere op til 300 tons/dag inden for tre år, afhængig af efterspørgslen,” siger LH2 Europe´s CEO, Dr. Peter Wells.

“Dette tankskibs-design er et afgørende skridt i forhold til at skabe en infrastruktur, der skal gøre en grøn energi-fremtid mulig. De skibe, der er i drift i dag, er ikke i stand til at levere brint i den skala, som vi forventer vil blive nødvendig for at møde efterspørgslen i markedet,” tilføjer han.

Med en kapacitet på 37.500 kubikmeter vil det nydesignede skib få en kapacitet, der er 30 gange større end de nuværende skibe til transport af flydende brint, skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Og det er flydende brint nok på en rejse til at tanke 400.000 brintdrevne personbiler eller 20.000 lastbiler.

Skibet får en længde på 142 meter, en bredde på 35 meter og vil blive drevet af brintbrændselsceller, der skal give strøm til skibets fremdriftssystemer.

Kilde: C-Job Naval Architects


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Verdensrekorden på kapacitet slået igen
- Første metanoldrevne tankskib leveret
- Historisk stor enkeltordre til Samsung Heavy
- Stena og Wärtsilä på vej med de største
- Bredgaard søsætter nybygning til Grønland
- Første metanol-drevne krydstogtskib på vej
- Tuco-båd flyver helt elektrisk over vandet
- Særlige tiltag skal øge komforten i blæst
- CMA CGM hopper på metanol-bølgen
- Royal Arctic Line døber nyt skib
- Tuco udvikler brændselsceller til workboats
- Kina finder helt ny anvendelse for tankskibe


Dagens mest læste

- Offshorefartøj sunket - 27 søfolk savnes
- Kulskib forlod sejlrute i Great Barrier Reef
- Nyslået skibsfører får kammeratskabspris


Ugens mest læste

- Russisk bilskib brudt i brand
- Endnu et Maersk skib forlader Fredericia
- De kan bare det der …
- Klor eksplosion dræber 11 og sårer 250
- Offshorefartøj sunket - 27 søfolk savnes
- Forlis koster ministerium mio-bøde
- En hel skibsfuld Mercedes gik op i røg
- Skibsvrag fundet på 7000 meters dybde
- Ærøxpressen i ny voldsom påsejling
- FMI indgår aftale med om patruljeskibe
Klik venligst
Klik venligst