danskerederier.gif

ETS kan blive skridt mod CO2-neutralitet

ETS kan blive skridt mod CO2-neutralitet
Foto: Danske Rederier.

Onsdag 11. maj 2022 kl: 14:15


Når EU Parlamentets miljøudvalg i næste uge skal beslutte, hvordan skibsfarten skal omfattes af EU´s kvotehandelssystem, ETS, er det helt afgørende hvordan reglerne udformes, hvis de skal drive reelle reduktioner af CO2-udledningerne, påpegede Danske Rederier på et webinar om sagen

Målet med revisionen af EU´s kvotehandelssytem er at tilpasse det til EU´s nye klimaambition om at reducere udledningen af drivhusgasser med minimum 55 procent inden 2030 - Fit for 55.

Men det er ikke ligegyldigt, hvordan systemet indrettes, og det var emnet for tirsdagens webinar, arrangeret af Danske Rederier i samarbejde med Linea Søgaard-Lidell, der er medlem af Europa-Parlamentet for Venstre og med til at forhandle Fit for 55-pakken for den liberale gruppe.

”Vi har brug for en global løsning fra IMO, men i dens fortsatte fravær, må vi fra EU's side gøre, hvad vi kan for at presse på for en verdensomspændende løsning. Her har kvotehandelssystemet potentialet til at blive en trædesten mod CO2-neutral skibsfart,” sagde Linea Søgaard-Lidell og understregede, at EU bør sætte en tidlig startdato for, hvornår al sejlads til og fra EU-havne bliver omfattet af CO2-reguleringen.

Danske Rederier har to klare prioriteter i forhold til ETS’en.

For det første skal man anvende et fuldt livscyklusperspektiv, så man ikke kun tager udledningen fra skibets skorsten, men også produktionen af brændstoffet i betragtning. Det skal kunne betale sig at investere i brændstoffer, der er produceret på vedvarende fremfor fossil energi.

Dernæst skal det kontraktmæssige forhold mellem skibsejer og befragter ikke reguleres, men være en del af den forhandling, der allerede i dag foregår mellem de involverede parter. Kvoteomkostningen skal placeres dér, hvor markedet tilsiger det.

Maersk og Norden understregede på webinaret hver især vigtigheden af disse to pointer set fra henholdsvis container og trampfart.

Fra Danske Rederier talte direktør for klima, miljø og sikkerhed, Maria Skipper Schwenn om vigtigheden af at få vedtaget en ambitiøs regulering, der rent faktisk driver reelle reduktioner:

”For at få fuldt udbytte af ETS reguleringen, så skal vi tilgodese investering i grønne brændstoffer. Det skal kort og godt koste færre kvoter, hvis du sejler på brændstof produceret på vedvarende energi. Helt grundlæggende skal alle aktører trække i samme retning for at igangsætte og drive omstillingen. Derfor nytter det ikke, at man ved lov bare placerer kvoteomkostningen hos befragteren. Skibsejeren har også et ansvar for omstillingen og for at investere i energieffektivitet. De to parter kan sagtens forhandle sig frem til en kontrakt, som sikrer et kvoten bliver betalt”.

Når Europa-Parlamentet har stemt, er vejen åben for de endelige forhandlinger med EU-medlemslandene om den endelige lovgivning, som forventes at træde i kraft ved årsskiftet.

Kilde: Danske Rederier.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Danish Maritime Days 2022
- SMM 2022 er nu i gang i Hamborg
- Maritim charmeoffensiv skal lokke de unge
- Den maritime fest genopstår på Folkemødet
- Den nye bundlinje kræver investeringer
- Danmark vært ved topmøde om havvind
- ETS kan blive skridt mod CO2-neutralitet
- Rederiformand: Det var en stor ære
- Fiskeriministeriet til Hanstholm - for én dag
- Stor maritim konference åbnet i København
- Debat om fremtidens energiforsyning
- Danish Maritime Days vender tilbage


Dagens mest læste

- Russisk krigsskibe gemmer sig ved Danmark
- Containermarkedet risikerer overkapacitet
- Stena Bulk vil lagre CO2 under sejlads
- Stor interesse for at høre om forsvarspolitik
- Rusland holdes væk fra sprængningssteder


Ugens mest læste

- Russisk skib ankret op i dansk farvand
- Rapport: Derfor kæntrede Henriette Sand
- Russisk krigsskibe gemmer sig ved Danmark
- Står du lige og mangler et krydstogtskib
- Kapring var i virkelighed forsikringssvindel
- Gamle isbrydere skrottes inden længe
- Mærsk bestiller yderligere seks metanolskibe
- Sidste Tyra II kranløft sætter verdensrekord
- Stor flådeaktivitet ud for Bornholm
- Rusland: Der er muligt at reparere gasrør
Klik venligst
Klik venligst