ETS kan blive skridt mod CO2-neutralitet

Når EU Parlamentets miljøudvalg i næste uge skal beslutte, hvordan skibsfarten skal omfattes af EU´s kvotehandelssystem, ETS, er det helt afgørende hvordan reglerne udformes, hvis de skal drive reelle reduktioner af CO2-udledningerne, påpegede Danske Rederier på et webinar om sagen

Foto: Danske Rederier..

Målet med revisionen af EU´s kvotehandelssytem er at tilpasse det til EU´s nye klimaambition om at reducere udledningen af drivhusgasser med minimum 55 procent inden 2030 - Fit for 55.

Men det er ikke ligegyldigt, hvordan systemet indrettes, og det var emnet for tirsdagens webinar, arrangeret af Danske Rederier i samarbejde med Linea Søgaard-Lidell, der er medlem af Europa-Parlamentet for Venstre og med til at forhandle Fit for 55-pakken for den liberale gruppe.

”Vi har brug for en global løsning fra IMO, men i dens fortsatte fravær, må vi fra EU's side gøre, hvad vi kan for at presse på for en verdensomspændende løsning. Her har kvotehandelssystemet potentialet til at blive en trædesten mod CO2-neutral skibsfart,” sagde Linea Søgaard-Lidell og understregede, at EU bør sætte en tidlig startdato for, hvornår al sejlads til og fra EU-havne bliver omfattet af CO2-reguleringen.

Danske Rederier har to klare prioriteter i forhold til ETS’en.

For det første skal man anvende et fuldt livscyklusperspektiv, så man ikke kun tager udledningen fra skibets skorsten, men også produktionen af brændstoffet i betragtning. Det skal kunne betale sig at investere i brændstoffer, der er produceret på vedvarende fremfor fossil energi.

Dernæst skal det kontraktmæssige forhold mellem skibsejer og befragter ikke reguleres, men være en del af den forhandling, der allerede i dag foregår mellem de involverede parter. Kvoteomkostningen skal placeres dér, hvor markedet tilsiger det.

Maersk og Norden understregede på webinaret hver især vigtigheden af disse to pointer set fra henholdsvis container og trampfart.

Fra Danske Rederier talte direktør for klima, miljø og sikkerhed, Maria Skipper Schwenn om vigtigheden af at få vedtaget en ambitiøs regulering, der rent faktisk driver reelle reduktioner:

”For at få fuldt udbytte af ETS reguleringen, så skal vi tilgodese investering i grønne brændstoffer. Det skal kort og godt koste færre kvoter, hvis du sejler på brændstof produceret på vedvarende energi. Helt grundlæggende skal alle aktører trække i samme retning for at igangsætte og drive omstillingen. Derfor nytter det ikke, at man ved lov bare placerer kvoteomkostningen hos befragteren. Skibsejeren har også et ansvar for omstillingen og for at investere i energieffektivitet. De to parter kan sagtens forhandle sig frem til en kontrakt, som sikrer et kvoten bliver betalt”.

Når Europa-Parlamentet har stemt, er vejen åben for de endelige forhandlinger med EU-medlemslandene om den endelige lovgivning, som forventes at træde i kraft ved årsskiftet.

Kilde: Danske Rederier.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

05.11.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Welcome to the team

17.10.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM vil igen anløbe Rusland

14.10.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første skibstunnel er opgivet

27.09.2025Marstal Navigationsskole

Sponseret

Nu er der sat dato for Åbent Hus på HF-Søfart i Marstal

25.09.2025Marstal Navigationsskole

Sponseret

Elever på Ærø trives bedre end gennemsnittet

24.09.2025Marstal Navigationsskole

Sponseret

Den "nye" Marstal Navigationsskole fylder 50

16.09.2025Maritimedanmark.dk

APM Terminals kræver milliarderstatning

12.09.2025Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course