Klik venligst
danskerederier.gif

Danske Rederier: Ikke grønt nok endnu

Danske Rederier: Ikke grønt nok endnu
Maria Skipper Schwenn, direktør for Klima, Miljø og Sikkerhed i Danske Rederier.

Onsdag 18. maj 2022 kl: 11:12


Miljøudvalget i EU Parlamentet tog i går et skridt mod en fornyelse af EU´s kvotehandelssystem (ETS), der i fremtiden skal omfatte skibe. Afstemningen var ifølge Danske Rederier et udtryk for en ambitiøs grøn dagsorden, men der er et godt stykke vej igen, set med danske øjne.

Danske Rederier har flere ønsker til ændringer i de kommende ETS-regler, så systemet for alvor kan drive omstillingen til grønne brændstoffer.

“Det er vigtigt for danske rederier, at alle drivhusgasser – ikke kun CO2 - skal tælle med i kvotehandelssystemet. Det er positivt, at miljøudvalget har valgt at inkludere drivhusgasser i bred forstand, da det er forudsætningen for industriens bevægelse væk fra fossil energi.

Omvendt er det ærgerligt, at der ikke har været forståelse for et rabatsystem, når skibe genanvender carbon i nye og væsentligt dyrere alternative brændstoffer som eksempelvis Power-to-X, der forvandler grøn strøm til brændstoffer. En ambitiøs grøn lovgivning bør sikre incitamentet for first movers, der investerer i nye brændstoffer og nuludledningsteknologier,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for Klima, Miljø og Sikkerhed i Danske Rederier.

Der er heller ikke enighed om, hvordan betalingen for kvoterne skal foregå, når der laves aftaler mellem skibsejere og operatører.

“Vi mener, at erhvervet skal bevare den kontraktmæssige frihed mellem parterne, der selv udarbejder klausuler, som sikrer, at reglerne bliver overholdt. Reducerer man ETS’en til en omkostning, der blot skal betales, så overser man det centrale formål, nemlig at drive reduktioner. Her er det vigtigt, at alle trækker i samme retning – både ejere og operatører af skibene. Betalingen skal nok falde, men markedet bør regulere, hvordan det skal foregå. Det har miljøudvalget desværre ikke været enig i, men vi opgiver ikke, at få det ændret, da der er stadig et stykke vej til den endelige ETS er færdigforhandlet og vedtaget,” siger Maria Skipper Schwenn.

Næste skridt på vejen mod en revideret ETS, som inkluderer skibsfarten, er en afstemning i Europa-Parlamentet den 6.-9. juni. Herefter skal der forhandles med EU’s medlemslande om den endelige lovgivning, som forventes at træde i kraft ved årsskiftet.

Kilde: Danske Rederier


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Venstrefløjen: Maersk bør sænke priserne
- Kulskib forlod sejlrute i Great Barrier Reef
- Offshorefartøj sunket - 27 søfolk savnes
- Maersk udvider feedernet i Middelhavet
- Rusland har forladt strategisk vigtig ø
- Dansker bliver ene på toppen af PIL
- Uni-Tanker ændrer bestyrelse og skifter kurs
- CMA CGM retter ind og sænker priserne
- Shipping halter bagud med klimamål
- Ærøxpressen i ny voldsom påsejling
- Verdens første hybrid-elektriske AHTS testet
- Stolt-Nielsen leverer bedste kvartal i årevis


Dagens mest læste

- Kulskib forlod sejlrute i Great Barrier Reef
- Nyslået skibsfører får kammeratskabspris
- Venstrefløjen: Maersk bør sænke priserne


Ugens mest læste

- Russisk bilskib brudt i brand
- Endnu et Maersk skib forlader Fredericia
- De kan bare det der …
- Klor eksplosion dræber 11 og sårer 250
- Offshorefartøj sunket - 27 søfolk savnes
- En hel skibsfuld Mercedes gik op i røg
- Forlis koster ministerium mio-bøde
- Skibsvrag fundet på 7000 meters dybde
- Ærøxpressen i ny voldsom påsejling
- FMI indgår aftale med om patruljeskibe
Klik venligst
Klik venligst