CMA CGM bestiller nye skibe igen
Den franske rederigigant har underskrevet en hensigtserklæring med Hyundai Heavy Industries om bygning af seks 8.000 teu store LNG dual-fuelled containerskibe til en estimeret pris på 720 mio. dollar. Det sker blot få måneder efter, at CMA CGM i marts bestilte fire 7.400 teu med option på yderligere tre.
Milliarderne ruller til nyinvesteringer i CMA CGM´s flåde, men der er også nok at tage af efter rekordresultatet i 2021 på knap 18 mia. dollar - ca. 128 mia. kr.
Ud over bestillingen på de nye skibe i 7.000-8.000 teu klassen har CMA CGM chartret yderligere tre LNG Dual-fuel nybygninger på 7.900 teu fra Eastern Pacific Shipping i Singapore, skriver TradeWinds.
Og der er tilsyneladende stor efterspørgsel på containerskibe med denne kapacitet. Mere end 100 skibe på denne størrelse er blevet bestilt af bl.a. MSC, Seaspan og Danaos Shipping, skriver mediet.
CMA CGM bestiler dog ikke kun skibe i denne klasse, der er lidt større end traditionelle panamax. I marts underskrev det franske rederi et letter of intent med det kinesiske Jiangnan værft om bygningen af ni LNG Dual Fuelled containerskibe af de helt store på 23.000 teu.
Men det franske rederi holder sig ikke til investeringer i skibe og logistikvirksomheder, men har senest også investeret milliarder i et nyt samarbejde om luftfragt med Air France-KLM.
Kilde: TradeWinds.