Klik venligst
danskerederier.gif

CIP klar med brintprojekt uden statsstøtte

CIP klar med brintprojekt uden statsstøtte
Den nye BrintØ skal ifølge CIP´s plan placeres på Dokker Banke. Ill: CIP

Fredag 20. maj 2022 kl: 10:52


Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) er klar med et koncept, der skal producere brint på en - ekstra - dansk energi-ø i Nordsøen, drevet af havvind fra nye møller med en kapacitet på 10 GW. Det kræver op mod 200 mia. kr. i investereringer, men de kan findes uden statsstøtte, lover CIP.

Det lyder som et godt tilbud til den danske regering, der forleden underskrev den såkaldte Esbjerg-erklæring, der vil 10-doble produktionen af havvind i Nordsøen i samarbejde med Tyskland, Holland og Belgien.

Altså endnu mere grøn energi i form af brint, der kan erstatte olie og gas til fly, skibe, lastbiler og den tunge industri. Og efterspørgslen er så stor, at private investorer kan tage hele risikoen ved projektet, der således ikke kræver statsstøtte eller garantier.

“Det, vi oplever i markedet, er, at der vil være en stor betalingsvilje for den grønne brint, som gør, at det kan hænge sammen uden støtte. Vi mener, at det er de private aktører, som skal tage risikoen for at opføre projektet og finde aftagere rundt omkring i Europa,” siger Thomas Dalsgaard, partner i CIP, til Finans.

CIP er i forvejen involveret i projektet om etablereringen af den energi-ø i Nordsøen, som regeringen har planlagt. Selskabet er med i et konsortium med PFA, PensionDanmark og energiselskabet Andel.

Den BrintØ, som CIP nu foreslår skal ligge på Dokker Banke ca. 300 km ude i Nordsøen og huse de store elektrolyseanlæg, der skal omdanne den grønne strøm til brint. Fidusen er, at det er billigere at transportere print end at sikre transport af strømmen til land.

“Dette er afløseren for olie og gas. Man kan simpelthen lave et grønt gasprodukt ude i Nordsøen til at afløse det sorte gasprodukt fra Nordsøen. Det er også det, der gør, at de store olieselskaber er meget interesserede i at arbejde med disse ting,” Thomas Dalsgaard til Finans.

Og hvis projektet kommer i gang med det samme, vil øen kunne stå klar til produktion i slutningen af 2020´erne, fremgår det af pressemeddelelsen fra CIP.

“Det er kritisk, at det danske flag bliver plantet hurtigt og strategisk i den nye udbygning af grøn energi infrastruktur i Nordsøen. Dette vil hjælpe med at sikre, at både vores og fremtidige danske og europæiske generationer fortsat kan nyde godt af den bæredygtige og uudtømmelige energikilde, som Nordsøen byder på,” siger Thomas Dalsgaard.

Men hvis BrintØ skal stå klar inden 2030 kræver det ifølge CIP, at staten lader de private aktører styre en langt større del af udviklingsprocessen og ikke kræver at eje en majoritetsandel af projektet.

“Statens interesser skal selvfølgelig sikres. Det kan f.eks. ske ved, at de private aktører betaler for adgangen til et bestemt område, ligesom man også kan lave aftaler om, at staten får andel i upsiden, hvis det viser sig at gå rigtig godt,” siger Thomas Dalsgaard.

Klimaminister Dan Jørgensen ønsker ifølge Finans ikke at tage stilling til forslaget fra de grønne kapitalforvaltere i CIP på nuværende tidspunkt.

Kilde: Finans og CIP


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Slut med dansk flaring i Nordsøen
- Ørsted og DSV tester fragtdroner offshore
- Ny placering af Hesselø Havvindmøllepark
- Noble frasælger fem rigge inden fusion
- Cadeler skal installere de allerstørste
- Staten tager ansvar i udvikling af CCS
- Shell vil deltage i finansieringen af energi-ø
- Equinor planlægger gigantisk havmøllepark
- Viking satser på amerikansk havvindsektor
- Maersk Valiant sikret forlængelse i Surinam
- Regeringen vil femdoble havvind i 2030
- Ziton får ny kapitalstruktur og ny ejer


Dagens mest læste

- Kulskib forlod sejlrute i Great Barrier Reef
- Nyslået skibsfører får kammeratskabspris
- Venstrefløjen: Maersk bør sænke priserne


Ugens mest læste

- Russisk bilskib brudt i brand
- Endnu et Maersk skib forlader Fredericia
- De kan bare det der …
- Klor eksplosion dræber 11 og sårer 250
- Offshorefartøj sunket - 27 søfolk savnes
- En hel skibsfuld Mercedes gik op i røg
- Forlis koster ministerium mio-bøde
- Skibsvrag fundet på 7000 meters dybde
- Ærøxpressen i ny voldsom påsejling
- FMI indgår aftale med om patruljeskibe
Klik venligst
Klik venligst