CIP klar med brintprojekt uden statsstøtte

Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) er klar med et koncept, der skal producere brint på en - ekstra - dansk energi-ø i Nordsøen, drevet af havvind fra nye møller med en kapacitet på 10 GW. Det kræver op mod 200 mia. kr. i investereringer, men de kan findes uden statsstøtte, lover CIP.

Den nye BrintØ skal ifølge CIP´s plan placeres på Dokker Banke. Ill: CIP.

Det lyder som et godt tilbud til den danske regering, der forleden underskrev den såkaldte Esbjerg-erklæring, der vil 10-doble produktionen af havvind i Nordsøen i samarbejde med Tyskland, Holland og Belgien.

Altså endnu mere grøn energi i form af brint, der kan erstatte olie og gas til fly, skibe, lastbiler og den tunge industri. Og efterspørgslen er så stor, at private investorer kan tage hele risikoen ved projektet, der således ikke kræver statsstøtte eller garantier.

“Det, vi oplever i markedet, er, at der vil være en stor betalingsvilje for den grønne brint, som gør, at det kan hænge sammen uden støtte. Vi mener, at det er de private aktører, som skal tage risikoen for at opføre projektet og finde aftagere rundt omkring i Europa,” siger Thomas Dalsgaard, partner i CIP, til Finans.

CIP er i forvejen involveret i projektet om etablereringen af den energi-ø i Nordsøen, som regeringen har planlagt. Selskabet er med i et konsortium med PFA, PensionDanmark og energiselskabet Andel.

Den BrintØ, som CIP nu foreslår skal ligge på Dokker Banke ca. 300 km ude i Nordsøen og huse de store elektrolyseanlæg, der skal omdanne den grønne strøm til brint. Fidusen er, at det er billigere at transportere print end at sikre transport af strømmen til land.

“Dette er afløseren for olie og gas. Man kan simpelthen lave et grønt gasprodukt ude i Nordsøen til at afløse det sorte gasprodukt fra Nordsøen. Det er også det, der gør, at de store olieselskaber er meget interesserede i at arbejde med disse ting,” Thomas Dalsgaard til Finans.

Og hvis projektet kommer i gang med det samme, vil øen kunne stå klar til produktion i slutningen af 2020´erne, fremgår det af pressemeddelelsen fra CIP.

“Det er kritisk, at det danske flag bliver plantet hurtigt og strategisk i den nye udbygning af grøn energi infrastruktur i Nordsøen. Dette vil hjælpe med at sikre, at både vores og fremtidige danske og europæiske generationer fortsat kan nyde godt af den bæredygtige og uudtømmelige energikilde, som Nordsøen byder på,” siger Thomas Dalsgaard.

Men hvis BrintØ skal stå klar inden 2030 kræver det ifølge CIP, at staten lader de private aktører styre en langt større del af udviklingsprocessen og ikke kræver at eje en majoritetsandel af projektet.

“Statens interesser skal selvfølgelig sikres. Det kan f.eks. ske ved, at de private aktører betaler for adgangen til et bestemt område, ligesom man også kan lave aftaler om, at staten får andel i upsiden, hvis det viser sig at gå rigtig godt,” siger Thomas Dalsgaard.

Klimaminister Dan Jørgensen ønsker ifølge Finans ikke at tage stilling til forslaget fra de grønne kapitalforvaltere i CIP på nuværende tidspunkt.

Kilde: Finans og CIP

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.10.2025Maritimedanmark.dk

Kina satser hårdt på vindenergi

16.10.2025Maritimedanmark.dk

Partier kræver handling i forhold til stillestående havvindmøller

07.10.2025Maritimedanmark.dk

Tyra II fejret ved officiel indvielse

26.09.2025Maritimedanmark.dk

Nu er alle monopæle på Thor installeret

25.09.2025Maritimedanmark.dk

Semco Maritime indgår tysk rammeaftale

25.09.2025Maritimedanmark.dk

Arbejdet på Revolution Wind genoptaget

23.09.2025Maritimedanmark.dk

Ørsted vinder vigtig sag ved amerikansk domstol

20.09.2025Maritimedanmark.dk

Russiske jagerfly stadig mere aggressive

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course