Klik venligst
danskerederier.gif

Grønne brændstoffer bliver dobbelt så dyre

Grønne brændstoffer bliver dobbelt så dyre
Morten Bo Christiansen er chef for dekarbonisering i Maersk. Foto: Maersk.

Torsdag 26. maj 2022 kl: 08:00


Uden subsidier vil fremtidens grønne syntetiske eller bio-baserede brændstoffer formentlig blive dobbelt så dyre som olien og medføre en stigning i raterne på et tocifret antal pct. Men stigningen vil ikke betyde alverden for forbrugerne, lød det fra Maersk på et webinar onsdag.

Brugen af grønne brændstoffer på containerskibe vil betyde en væsentlig stigning i raterne, erkender Maersk, men forbrugerne vil dårligt kunne mærke det.

Et fladskærms tv vil således blot stige med 0,50 dollar, måtte man forstå på Morten Bo Christiansen, der er chef for dekarbonisering i Maersk.

Han pegede på, at nogle kunder allerede i benytter biobrændsler og er parat til at betale et betydelig tillæg for at nå deres udledningsmål i et partnerskab med Maersk, hvor kunden ikke får hele regningen for den øgede brændstofpris, mens leverandøren af det grønne brændstof accepterer et lavere afkast.

Det er derfor Maersk er en stærk fortaler for afgifter på CO2 udledning.

Maersk forventer, at 25 pct. af rederiets flåde vil benytte grønne brændstoffer 2030 på grund af en “naturlig udskiftning” af skibene.

“Vi kommer ikke til at bygge flere skibe, der ikke kan sejle på grønne brændstoffer,” understregede chefen for Maersk´ dekarboniseringsprogram, Morten Bo Christiansen på et webinar onsdag.

“Vi anser det bare for at være en dårlig investering, fordi de ikke vil være relevante for os i fremtiden,” tilføjede han.

Maersk ser metanol som det mest praktiske grønne brændstof på nuværende tidspunkt og har underskrevet aftaler om leverering af grøn metanol til de 12 dualfuel neo-panamax containerskibe, som rederiet har bestilt hos Hyundai Heavy Industries i Sydkorea.

Ef af de aftaler, der ligger i pipelinen, er med Ørsted om et metanolprojekt i USA med en kapacitet på 300.000 tons om året fra 2025.

Maersk forventer dog ikke at grøn metanol bliver det eneste grønne brændstof frem mod 2040, hvor Maersk har et mål om at være CO2-neutrale.
Også grøn ammoniak og biobrændsler vil være en del af mixet.

Kilde: TradeWinds


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk udvider feedernet i Middelhavet
- Rusland har forladt strategisk vigtig ø
- Dansker bliver ene på toppen af PIL
- Uni-Tanker ændrer bestyrelse og skifter kurs
- CMA CGM retter ind og sænker priserne
- Shipping halter bagud med klimamål
- Ærøxpressen i ny voldsom påsejling
- Verdens første hybrid-elektriske AHTS testet
- Stolt-Nielsen leverer bedste kvartal i årevis
- Det går den rigtige vej - men langsomt
- Danske Rederier: Vigtigt element kom med
- USCG kræver hårdere straf i Maersk-sag


Dagens mest læste

- En hel skibsfuld Mercedes gik op i røg
- Slut med dansk flaring i Nordsøen
- Maersk udvider feedernet i Middelhavet
- Eksamensafslutning på Martec Skagen


Ugens mest læste

- Russisk bilskib brudt i brand
- Endnu et Maersk skib forlader Fredericia
- De kan bare det der …
- Klor eksplosion dræber 11 og sårer 250
- Det bliver allerede kaldt “Jumbo-mysteriet”
- Skibsvrag fundet på 7000 meters dybde
- Forlis koster ministerium mio-bøde
- Krydstogtskib rammer isbjerg ved Alaska
- FMI indgår aftale med om patruljeskibe
- Ærøxpressen i ny voldsom påsejling
Klik venligst
Klik venligst