Første metanol-drevne krydstogtskib på vej
En nødvendig grøn omstilling er så småt gået i gang blandt verdens største krydstogtrederier. De fossil-drevne krydstogtsskibe skal udfases og erstattes med nye, der helst skal være nul-udledende. Finske Meyer Turku har netop igangsat bygningen af det første, der kan drives med grøn metanol.
Det er tyske TUI Cruises, et joint venturee mellem TUI og verdens næststørste krydstogtsgruppe, Royal Caibbean Group, der har bestilt Mein Schiff 7, der dermed bliver rederiets første, der kan drives med metanol.
“Efter to år med pandemien er vi tilbage på vores kurs og vil fortsætte vores vækst som planlagt. Mein Schiff 7 vil bringe os fremad i vores arbejde for en mere miljøvenlig krydstogtsturisme, siger Wybcke Meier, CEO i TUI Cruises.
Det nye skib vil som Mein Schiff 1 og Mein Schiff 2 få en længde på 315 meter og en bredde på 36 meter med plads til omkring 2.900 passagerer.
Men udledningen af drivhusgasser vil blive markant reduceret ved metanoldrift samtidig med, at tilslutning til landstrøm reducerer luftforeningen fra skibet til næsten ingen ting.
Grøn metanol regnes af mange for at være et af de grønne brændstoffer, der kan hjælpe skibsfarten på vej mod en væsentlig reduktion af CO2 udledningen.
Men TUI Cruises har dog også underskrevet kontrakt på to nye LNG-drevne krydstogtskibe med det italienske Fincantieri værft.
Offshore Energy.