Værfter i voldsom kritik af egen forening

Stærkt kritisabelt. Sådan karakterisere landets største værfter det forløb, der har ført til, at et konsortie ledet af den danske våbenproducent Terma har fået ordren på at bygge nye patruljeskibe for omkring 5 mia. kr. til Forsvaret. Forsvaresministeren skal i samråd om sagen i dag.

Arkivfoto..

Tre danske værfter, Fayard på Fyn, Orskov Yard og Karstensens Skibsværft kritiserer i hårde vendinger den proces, der har ført til, at et konsortium uden værftserfaring er blevet tildelt opgaven, uden det har været sendt i udbud.

En kritik, der også rammer deres egen brancheforening Danske Maritime.

Efter pressemeddelelsen fra daværende forsvarsminister Trine Bramsen i juni i fjor om, at de nye patruljeskibe skal bygges i Danmark, og at et forprojekt med inddragelse af

danske virksomheder nu ville gå i gang hørte værfterne ikke mere før seks måneder senere, hvor værfterne deltog i et møde - ikke indkaldt af Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse, men af brancheorganisationerne Danske Maritime og DI Forsvar og sikkerhed.

I indbydelsen fastslår organisationerne, at det nyoprettede konsortium “Danske Patruljeskibe” bestående af Odense Maritime Technology (OMT), Terma og Pension Danmark inviterer til et “dialog og informationsmøde, hvor vi præsenterer konsortiet og vores tanker”.

På mødet den 6 december 2021byder Poul Præstegaard Skadhede, medejer og bestyrelsesmedlem i OMT, velkommen. Herefter er der indlæg fra de to brancheorganisationer samt de tre konsortiemedlemmer.

”Det var en meget surrealistisk oplevelse at være deltager på det møde. Vi var inviteret af vores brancheorganisationer, som vi troede, behandlede alle deres medlemmer lige. Men her var vi altså vidne til, at de aktivt promoverede en virksomhed, på bekostning af hele den øvrige branche. Jeg tror, vi var mange deltagere, der tænkte, at det her, det er helt galt,” siger Knud Degn Karstensen, direktør hos Karstensens Skibsværft i Skagen.

Hvad der desuden undrer værftsdirektørerne fra Fayard, Orskov Yard og Karstensens Skibsværft, er, at der på mødet blev talt om en række emner, der for dem var helt nye - blandt andet et ikke tidligere offentliggjort slide om FMI´s overordnede tidsplan.

”Det virkede som om DI, Danske Maritime og konsortiet vidste mere om FMIs projekt end os andre. For eksempel gennemgik de FMIs overordnede tidsplan for hele projektet. Hvorfra kendte de til den? Det er vigtigt at huske, at hverken FMI eller nogen anden offentlig instans har med det her møde at gøre,” siger Lars Fischer, administrerende direktør hos Orskov Yard i Frederikshavn ifølge Erhvervshus Nord.

Det bliver også klart for de tre direktører på mødet, at FMI´s opgave både omfatter design og bygning af de nye skibe - som konsortiet Danske Patrujleskibe efterfølgende bliver totalleverandør af.

”Vi bliver målløse over, at konsortiet, som ikke har erfaring med at bygge skibe og ikke har byggekapacitet, taler om at blive totalleverandør til et projekt, som de på en eller anden måde har fået at vide ikke kun går på design men også konstruktion og vedligehold. Jeg kan huske, at jeg får øjenkontakt med de to andre værfter under mødet. Der tænker vi alle, at selvom vi er benhårde konkurrenter, så må vi hjælpe hinanden med at løse det her,” siger Knud Degn Karstensen.

På Fayard har medejer Kristian Eidnes Andersen tidligere luftet sin frygt for, at “man er i gang med at lave et nyt IC4-tog”.

Fayard har på grund af det manglende udbud klaget til Klagenævnet for Udbud.

Danske Maritime, der både har de utilfredse værfter og konsortie-deltageren OMT som medlemmer, ønsker ikke at kommentere på sagen og kritikken før efter det samråd, som forsvarsministeren er indkaldt til kl. 11.30 i dag fredag, oplyser organisationens presse- og kommunikationschef Mia Tang til Maritime Danmark.

På det åbne samråd skal Morten Bødskov redegøre for, hvordan Forsvarsministeriet har sikret sig, at tilbuddet fra Danske Patruljeskibe K/S på nye patruljeskibe er bedre, end hvad andre selskaber kan levere.

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina skal lære arktisk sejlads af Rusland

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ro/ro færge ramt af maskinbrand

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Iran slår til i Omanbugten

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ellen får nye svenske batterier

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Transportministeren vil drøfte grønne ø-færger

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark overvejer fregatsamarbejde med Sverige

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina i gang med at opbygge sin egen skyggeflåde

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Flådestyrke tager kontrol med piratmoderskib

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course