Værfter i voldsom kritik af egen forening
Stærkt kritisabelt. Sådan karakterisere landets største værfter det forløb, der har ført til, at et konsortie ledet af den danske våbenproducent Terma har fået ordren på at bygge nye patruljeskibe for omkring 5 mia. kr. til Forsvaret. Forsvaresministeren skal i samråd om sagen i dag.
Tre danske værfter, Fayard på Fyn, Orskov Yard og Karstensens Skibsværft kritiserer i hårde vendinger den proces, der har ført til, at et konsortium uden værftserfaring er blevet tildelt opgaven, uden det har været sendt i udbud.
En kritik, der også rammer deres egen brancheforening Danske Maritime.
Efter pressemeddelelsen fra daværende forsvarsminister Trine Bramsen i juni i fjor om, at de nye patruljeskibe skal bygges i Danmark, og at et forprojekt med inddragelse af
danske virksomheder nu ville gå i gang hørte værfterne ikke mere før seks måneder senere, hvor værfterne deltog i et møde - ikke indkaldt af Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse, men af brancheorganisationerne Danske Maritime og DI Forsvar og sikkerhed.
I indbydelsen fastslår organisationerne, at det nyoprettede konsortium “Danske Patruljeskibe” bestående af Odense Maritime Technology (OMT), Terma og Pension Danmark inviterer til et “dialog og informationsmøde, hvor vi præsenterer konsortiet og vores tanker”.
På mødet den 6 december 2021byder Poul Præstegaard Skadhede, medejer og bestyrelsesmedlem i OMT, velkommen. Herefter er der indlæg fra de to brancheorganisationer samt de tre konsortiemedlemmer.
”Det var en meget surrealistisk oplevelse at være deltager på det møde. Vi var inviteret af vores brancheorganisationer, som vi troede, behandlede alle deres medlemmer lige. Men her var vi altså vidne til, at de aktivt promoverede en virksomhed, på bekostning af hele den øvrige branche. Jeg tror, vi var mange deltagere, der tænkte, at det her, det er helt galt,” siger Knud Degn Karstensen, direktør hos Karstensens Skibsværft i Skagen.
Hvad der desuden undrer værftsdirektørerne fra Fayard, Orskov Yard og Karstensens Skibsværft, er, at der på mødet blev talt om en række emner, der for dem var helt nye - blandt andet et ikke tidligere offentliggjort slide om FMI´s overordnede tidsplan.
”Det virkede som om DI, Danske Maritime og konsortiet vidste mere om FMIs projekt end os andre. For eksempel gennemgik de FMIs overordnede tidsplan for hele projektet. Hvorfra kendte de til den? Det er vigtigt at huske, at hverken FMI eller nogen anden offentlig instans har med det her møde at gøre,” siger Lars Fischer, administrerende direktør hos Orskov Yard i Frederikshavn ifølge Erhvervshus Nord.
Det bliver også klart for de tre direktører på mødet, at FMI´s opgave både omfatter design og bygning af de nye skibe - som konsortiet Danske Patrujleskibe efterfølgende bliver totalleverandør af.
”Vi bliver målløse over, at konsortiet, som ikke har erfaring med at bygge skibe og ikke har byggekapacitet, taler om at blive totalleverandør til et projekt, som de på en eller anden måde har fået at vide ikke kun går på design men også konstruktion og vedligehold. Jeg kan huske, at jeg får øjenkontakt med de to andre værfter under mødet. Der tænker vi alle, at selvom vi er benhårde konkurrenter, så må vi hjælpe hinanden med at løse det her,” siger Knud Degn Karstensen.
På Fayard har medejer Kristian Eidnes Andersen tidligere luftet sin frygt for, at “man er i gang med at lave et nyt IC4-tog”.
Fayard har på grund af det manglende udbud klaget til Klagenævnet for Udbud.
Danske Maritime, der både har de utilfredse værfter og konsortie-deltageren OMT som medlemmer, ønsker ikke at kommentere på sagen og kritikken før efter det samråd, som forsvarsministeren er indkaldt til kl. 11.30 i dag fredag, oplyser organisationens presse- og kommunikationschef Mia Tang til Maritime Danmark.
På det åbne samråd skal Morten Bødskov redegøre for, hvordan Forsvarsministeriet har sikret sig, at tilbuddet fra Danske Patruljeskibe K/S på nye patruljeskibe er bedre, end hvad andre selskaber kan levere.
Redaktionen